שאל את הרב
print
אא

רציתי לשאול בקשר לתפילות בר"ה . שמעתי חזן ותיק שאומר בתפילות ר"ה: "ספרי חיים טובים לפניך נפתחים ". ולא ספרי חיים ומתים לפניך נפתחים".שאלתי האם יש בזה בעיה לשנות מהנוסח הקבוע בסידורים. והאם זה לא משנה ממטבע שקבעו חז"ל ?

מרן ראש הישיבה

לא כדאי לשנות, זה לשון הגמרא.
ואם ירצה להשמיט, ישמיט "מתים" אבל אל יוסיף "טובים" כי זה משנה הכוונה.

שאלת המשך:

חלק מהמרוקאים אומרים ספרי חיים 'ושלום'. האם זה בסדר, כי מובן שהוא לשון סגי נהור או שיש להם לשנות מנהגם?

מרן ראש הישיבה

יש לשנות. כי הופכים שם – תואר לשם – עצם.

שאלת המשך: ספרי חיים ומתים

לעניין השמטת מילת מתים : הלו נכתבו על מילת חיים ומתים יחד דרשות יפות ומתוקות על כי בודקים בכל שנה תוצאות מעשיו שהותיר בהאי עלמא ולמה להשמיט אם כך מילת "מתים"??

הרב אדיר כהן

מרן רה”י לא כתב להשמיט תיבת “מתים”, אלא כתב “אם ירצה”.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
סת 02

ההזדמנות האחרונה להיות חלק בלתי נפרד מההנצחה של מרן ראש הישיבה זצוק"ל

ימים
שעות
דקות
שניות
דילוג לתוכן