Menu
שאל את הרב
print
אא

בקריאת שמע ידוע שיש רמ״ה תיבות. ולכן חוזרים שוב על המילים ״ה׳ אלוהיכם אמת״ בכדי להשלים לרמ״ח. יוצא אם כן שהאמירה בלחש של הקהל ״אמת״ מיותרת!? ואם תאמר שאומרים אותה בלחש, אז גם אמירת ׳ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד׳ נאמרת בלחש ומשלימה לרמ״ח.. ושמעתי שהמרוקאים לא נהגו לומר ׳אמת׳ לפני החזן, אלא החזן אומר ״ה׳ אליכם אמת״ ואח״כ הקהל ממשיך, ׳אמת ויציב׳ או ׳אמת ואמונה׳. וע״י כך אתי שפיר בדקדוק הלשון כשמחברים ׳אמת ויציב/ואמונה׳, כי האות וא״ו של ׳ויציב/ואמונה׳ תהיה באמת וא״ו החיבור, למילה ׳אמת׳!?

רבני בית ההוראה

עיין למשנה ברורה (סימן ס"א סעיף קטן ח') שהביא קושיא זו, וכתב: שהמנהג כמרן השלחן ערוך לומר גם בפעם הראשונה "אמת", שלא להפריד ביניהם. וה"אמת" השני אינו מן המניין. אלא מברכת אמת ויציב היא וכו', עיין שם. ועיין עוד למגן אברהם (סימן ס"א סעיף קטן א'). עיין שם.והגאון רבי יוסף חיים ברב פעלים (חלק ב' סימן ט"ו) הביא כל הנ"ל וכתב קודם לזה עוד הסבר, דה"אמת" הראשונה היא תחילת ברכת אמת ויציב ואינה מן המניין, וה' אלוהיכם אמת משלימים את המניין, עיין שם.
ומנהג המרוקאים כהרמ"ע מפאנו שהובא במגן אברהם ובמשנה ברורה.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן