Menu
שאל את הרב
print
אא

ברצוני להעלות סוגיה אשר מספר אנשים שעוסקים בתיווך נדלן נוטים לפעול כדלהלן: כאשר בעל נכס המבקש למכור את הנכס ונוקב במחיר המבוקש. המתווך עושה איתו עיסקא כדלהלן: אני מוכר את הנכס במחיר גבוה יותר בעשרות אלפי שקלים ולוקח לעצמו את ההפרש בין המחיר המבוקש ע"י המוכר לבין הסכום שקיבל מהקונה עם פער גדול וגם גובה מהקונה דמי תיווך השאלה המתבקשת האם מנצל את חוסר הידע של המוכר במחירי השוק והמתווך אינו מפנה תשומת לבו (נראה לי המתחייב מתפקידו) להפנות תשומת לבו למחירי השוק האם המתווך עובר עבירה כלשהי, וגם המוכר המשתף איתו פעולה לסוג הונאת הקונים?

הרב יעקב כהן

אסור לעשות כן, ואף על גב דקיימא לן דאין הונאה לקרקעות וכמו שכתב בשלחן ערוך (חושן משפט סימן רכ"ז סעיף כ"ט), מכל מקום איסור דלא תונו יש בהם. וכמו שכתבו הרמב"ן וספר החינוך והוהבא בחידושי רבי עקיבא איגר שם. וגם לדעת החולקים וסוברים דגם לאו אין בהם וכמו שכתב הגאון רבי עקיבא איגר שם. מכל מקום לא גרע מהונאת דברים וגניבת דעת וכמו שכתב מהרש"ל והובא בסמ"ע שם (סעיף קטן נ"א), ודוקא אם זה מחיר מופרז שאין מי שמוכר במחיר כזה, אבל אם יש שמוכרים ביוקר במחיר כזה אין בזה הונאה. ועיין בשלחן ערוך (שם סימן רל"א סעיף כ'). ואף לפי מה שכתב מרן הבית יוסף (שם ראש סימן ר"ט) שבדבר שאין שומתו ידועה אין הונאה. עיין שם. יש לומר שבמחיר מופרז מאוד שניכר לכל שאין מחיר כזה יש הונאה. ובפרט שהב"ח והש"ך שם סוברים שגם בדבר שאין לו שומה ידועה, שייך אונאה. עיין שם.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן