Menu
שאל את הרב
print
אא

סבי זכרונו לברכה נפטר לפני זמן מה, ולו היו מס' בנים ובנות, וביניהם אמי זכרונה לברכה. הוא לא השאיר אחריו צוואה. לפי חוק המדינה (חוק הירושה) נשים יורשות כגברים, וזוהי למעשה ברירת המחדל של חוק הירושה, כלומר – לפי החוק אנחנו, הנכדים, ילדיה של אמי, אמורים לרשת את חלקה בירושה ביחד עם שאר אחיה אשר נותרו בחיים. ידוע לי שעל פי דין תורה נשים אינן יורשות. יש לנו שתי שאלות.
א. האם מותר לנו, בנה ובתה של אמי זכרונה לברכה, לרשת את הסבא עליו השלום באופן הזה או שאסור?
ב. והיה ומותר לרשת באופן הזה, מה עושים עם הדין לפיו בכור האחים אמור לקבל פי 2 מיתר היורשים, האם עלינו לבצע חישוב כמה היה מקבל כבכור אחיה הבכור של אמי ללא חלוקה שווה בשווה, ולפצות אותו בגין ההפרש (כל יורש לפי החלק היחסי)? יצויין כי אחד מן האחים של אמי זכרונה לברכה כבר פנה לערכאות לשם קבלת צו ירושה, עוד טרם הספקנו להכווינו לבית דין רבני כראוי, אנחנו ספרדים באם זה משנה, הסבא היה אדם דתי, ובין היורשים יש חרדים, כיפות סרוגות וחילונים.

הרב דוד עידאן

על פי ההלכה בנות לא יורשות, אמנם הפוסקים ('רב פעלים' ו'יביע אומר' ועוד) התירו שהבנות יקבלו 10% מחלקם על פי החוק תמורת ויתור על חלקם מכל מקום
אם רצו הבנים לוותר לבנות יש ללכת לבית הדין הרשמי ואז הבנים מוחלים שם על חלקם על ידי קנין ממילא השאלה לגבי הבכור היא לא רלוונטית שכל שנעשה בהסכמה אין בו בעיה אפשר לבקש מאותו אח שפנה לערכאות שיפנה יחד אתכם לבית הדין הרבני שהרי אפשר להגיע לאותה תוצאה. וגם החוק מכיר בהצהרה בבית דין רבני ולא משנה המוצא ולאיזה חוג משתייכים היורשים.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן