Menu
שאל את הרב
print
אא

אי יש כח למי שנותן שיעור ברבים לאסור להקליט שיעוריו, כי יכול להיות פעם שמדבר דברים שיש לו חרטה על זה, או היות שאומר השיעור ברבים אין לו כח לאסור

הרב דוד עידאן

לעניות דעתי אחרי שהמילים יצאו מפי הרב אין לו יותר שליטה עליהם ואין באפשרותו לאסור להקליט כי אין בעלות על הקול וכעין שאמרו חז"ל (פסחים כו.) קול מראה וריח אין בהם משום מעילה (ומה שנאסר מדרבנן משום דקדשים חמורים). ומכל מקום ודאי המפיץ את הקלטת כמות שהיא עם דברים שנאמרו על ידי הרב ויכולים לפגוע בתדמיתו יש בהם משום לשון הרע ולזה אין שום היתר כלל. (דכתב מרן החפץ חיים דגם אם שמעו שלשה יש בזה לשון הרע) וגם יכול להיות שהרב אמר איזה פסק הלכה או הנהגה וכעת במחשבה שניה נראה לו אחרת ואמנם אם הרב חושש מאנשים מסוימים שיפיצו את הקלטות בלי השמטת הדברים הבעייתיים והחשש הוא סביר יכול לאסור על אותם אנשים  שיקליטו אותו אבל אדם שבטוח בעצמו שלא יפיץ דברים כאלה החוצה יכול להקליט.
לסיכום להקליט אין בעיה למי שבטוח בעצמו שלא יפיץ זאת אמנם לשכפל קלטות כיון שתתכן פגיעה ברב אין להרשות זאת. וכן מצאתי בשאלות ותשובות אגרות משה שהובא בספר עמק משפט הלכות זכויות יוצרים (דף תרמ"א).
 
 

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן