שאל את הרב
print
אא
בתפילת ימים נוראים בברכת קדושת היום אומרים: ויאמר כל אשר נשמה באפו ה' אלקי ישראל מלך ומלכותו בכל משלה.
ברוב מחזורים ספרדים (כולל מחזורי איש מצליח) המילה מלך מנוקדת בשתי קמצים (לשון עבר), ואילו בסידורים האשכנזים, המילה מנוקדת בשני סגולים (לשון הווה). וכן הדבר בסידורים שמביאים את ה"תפילה לשלום המדינה". אך דא עקא שגם בסידורים ספרדים מובא המשפט בלשון הווה.
אודה לכת"ר אם תוכלו להסביר את סיבת השינוי בדקדוק, דהרי בתהילים (קג, יט) מובא ומלכותו בכל משלה, ופרש"י שם מושלת, דהיינו בהווה. א"כ מדוע הספרדים מקפידים לומר מלך בלשון עבר?

מרן ראש הישיבה

כוונת התפלה: מלוך על כל העולם כלו בכבודך וכו' (ואז) יאמר כל אשר נשמה באפו: ה' אלקי ישראל מָלָךְ (התחיל למלוך על הכל) ומלכותו בכל משלה. והוא על דרך (דברי הימים א' טז, לא) ויאמרו בגוים ה' מָלָךְ, ה' מָלָךְ ירגזו עמים (תהלים צט). אבל ה' מֶלֶךְ עולם ועד (תהלים יו"ד ט"ז) פירושו מאז ומתמיד, ולא תופעה פתאומית. וכאן מדובר על תופעה פתאומית של גילוי מלכותו בעולם.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0