Menu
שאל את הרב
print
אא

היש מקור למנהג העולם לומר נפילת אפים בלחש?

רבני בית ההוראה

ברור. ראה להרב בן איש חי (ש"א כי תשא אות י"ג).

שאלת המשך:

לא זכיתי להבין מה כה ברור. הרב בן איש חי כותב שם וזה לשונו: והנה פה עירנו בגדאד אין נוהגים להשים פניהם על זרועם כלל, הן אדם גדול הן קטן הן חכם הן פשוט, וגם אין שום אחד מכוין למסור נפשו על קדוש השם ולא כוונה אחרת, אלא רק אומרים המזמור הזה בלחש. ומה שיראים ומפחדים בזה הרבה הוא כי חוששים אל דברי זוהר הקדוש שאמר: וי ליה למאן דאמר אליך ה' נפשי אשא ולאו כל מלוהי וכו' אלא בליבא רחיקא ולא ברעותא וכו' ועל דא בעי בר נש לאדבקא נפשיה ורעותיה במאריה ולא יתי לגביה במילא כדיבא דכתיב דובר שקרים לא יכון לנגד עיני וכו' ע"ש. עד כאן.
ולכאורה נראה שמשום קללת הזוהר הקדוש נמנעים מלשים פניהם על זרועם וכו', אך לאמירה בלחש לא נתן טעם. [ואגב בהרבה מקומות ומהם תונס נהגו לשים פניהם על זרועם ולומר בלחש, לכן ברור שאין זה מקור המנהג].

רבני בית ההוראה

יישר כח שטרח להעתיק דברי הרב בן איש חי. ופשט דבריו חוזר על שניהם "ומה שיראים ומפחדים בזה הרבה".
(ואדרבה כמדומה שמפני הפחד לא היו נופלים ממש, כי יש בזה כוונות לרדת לעמקי הקליפות וכו').
אגב בספר שער המטעמים להגאון רבי רחמים בוכריץ זצ"ל (דיין בג'רבא, נ"ע התרע"ב בערך), כתב שמדברי הזוהר האלו "מקור" למה שרואים כולם שמחים כשאין אומרים וידוי, כי מזלם רואה שיש כאן ענין גדול וחושש מזה.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן