Menu
שאל את הרב
print
אא

לענין סכין מסוכסכת, כתוב בשלחן ערוך יורה דעה (סימן י"ח סעיף ד') סכין שתבדק בהולכה, כתב על זה הרב טורי זהב וכן הרב שפתי כהן שמוליך הסכין על האצבע ולא כמו שאנו עושים שמוליכים האצבע על הסכין דא"כ לא הוה הולכה דבדיקה והולכה דשחיטה חד ענינא. אבל הרב באר היטב כתב בשם פר"ח ועכשיו נהגו להוליך האצבע על הסכין וגם זה נכון. ע"ש. האם הרב פר"ח חולק על טורי זהב? ועוד מה כוונת הרב טורי זהב דלא הוה הולכה דבדיקה והולכה דשחיטה חד ענינא, וכי כשאנו בודקים את הסכין ומוליכין ומביאין האצבע על הסכין האם ג"כ מוליכין ומביאין הצוואר על הסכין בודאי שלא?!

הרב רזיאל כהן

אין מחלוקת בין הט"ז לפר"ח, ואבאר הדברים בס"ד.
הולכת הסכין על גבי הצואר מתבצעת כשתחילה שראש הסכין פוגע בצואר הבהמה וממשיך להוליכו הלאה כלפי צד הקתא (והובאת הסכין היא מצד הקתא מושך אותה חזרה לכיוון הגוף). ואילו הולכת הציפורן על גבי הסכין מתבצעת להיפך ממש – מצד הקתא הלאה כלפי החוד (והובאת האצבע היא, מצד החוד הלאה כלפי הקת).
מעתה, בסכין מסוכסכת (שפגימתה נרגשת רק מצד אחד), אם נבדוק אותה בהובאת האצבע על גבי הסכין, לא יועיל זה להתיר לשחוט בה בהובאתה על גבי צואר הבהמה (כי הובאת האצבע על גבי הסכין שווה להולכת הסכין על גבי הצואר). ממילא לפי מנהגנו לבדוק תמיד בהולכה והובאה עד שתהיה חלקה מב' הצדדים אין נפקא מינה בכל זה.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן