Menu
שאל את הרב
print
אא

איזה דיבורים שהם לא דברי תורה מותר לדבר בבית הכנסת ובית המדרש? מה לאברכים ומה לבעלי בתים? ואם אפשר בבקשה לפרט לכל מיני אופנים של דיבורים...

הרב ירון ביתאן

שיחה בטלה אסורה לכולם, ונחלקו הפוסקים מה גדר שיחה בטלה. והמסקנא ששח ללא צורך כלל, כגון על פוליטיקה, חדשות, ושאר דברים שאין בהם צורך כלל. אולם דיבור לצורך, מותר מהדין, כגון שרוצה לשאול מהיכן אפשר להשיג דבר פלוני, או איך יכול ללכת למקום פלוני, וכן לשאול בשלום חבירו. ובכל זה יש להתיר בין באברכים ובין בבעלי בתים. אלא שזהו דוקא בבית הכנסת, אבל בבית המדרש אסור הכל משום ביטול תורה (שלחן ערוך המדות סימן ד' פרק כ"ד).
ומכל מקום נראה שגם בבית המדרש באופן שאין חשש ביטול תורה כגון אחר הסדר או כשסיים ללמוד ומדבר עם חבירו ביחידות באופן שלא מפריע לאחרים ללמוד – יש להקל אם מדבר עמו לצורך. ואמנם כל האמור זהו מן הדין, אבל מדת חסידות שלא לדבר כלל כי אם דברי תורה. ומסופר על האר"י ז"ל שאפילו דברי מוסר לא היה אומר בבית הכנסת, בשביל שלא ימשך לדברים אחרים.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן