Menu
שאל את הרב
print
אא

האם האומר את הקדיש או את ובא לציון גואל יכול לעמוד לכל כיוון או חייב לעמוד לכיוון ירושלים כמו בתפילת העמידה?

הרב אדיר כהן

כיון שהוקש שבח זה של הקדיש לשמונה עשרה נהגו לעמוד בשעת אמירת הקדיש לכיוון ירושלים וברגלים צמודות ומכוונות. אך אין לזה מקור בראשונים ובאחרונים (ספר פסקי תשובות חלק א' סימן נ"ו אות א' והערה 7). אבל במקום צורך ודאי שיכול לומר הקדיש לכיוון אחר. וכן בקודש ראיתי למרן הגאון רבי עובדיה יוסף זצ"ל שאמר קדיש אחר השיעור וגבו להיכל.
אבל ב"ובא לציון" אין כל צורך לכוון פניו לכיוון ירושלים.

שאלת המשך: עוד בעניין הנ"ל

להעיר את תשומת הלב לדברי מחזור ויטרי סוף סי' רעח, וכן ספר הנייר ט. הלכות אבל ד"ה ועומדין האבלים: "ומכוין החזן פניו כלפי מזרח רחוק מן הקברים ואומר קדיש".

הרב אדיר כהן

מה שכתבתי הוא ע"פ הנכתב בספר פסקי תשובות, ויישר כח על הראיה לזה מדברי הראשונים. ואף שיד הדוחה נטויה לומר שלא כתבו כן אלא גבי קדיש שאחר הקבורה שמכוונים לכיוון ירושלים ולכן מהדרים לקבור בהר הזיתים שבתחיית המתים ישתחוו מייד בקומם למקום השכינה כמ"ש בספר שבל יהודה סי' שס"ב סק"ב בהגת בנו, ובספר גשר החיים ח"א פכ"ז אות ט' וכן בפירוש יריעות האוהל שעל ספר אוהל מועד ח"ב דף קי"ד ע"ב והוסיף שלכן הקפידו לקבור את המתים כשרגליהם לכיון המקדש) ומ"מ לקושטא דמילתא אין נראה לחלק בזה ויש סמיכות למנהג ישראל משני ראשונים אלו.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן