Menu
שאל את הרב
print
אא

1. יארצייט של חמי יוצא בכ''ד ניסן. הם אשכנזים ונוהגים לעלות ביום זה לבית העלמין. עד היום עליתי אתם בהסתמכי על הפוסקים שמתירים, ובעיקר כדי לא לצער את חמותי האלמנה ואת אשתי בת הנפטר?
2. יארצייט של אמי בו' באייר שיש שנים שזה יוצא ביום העצמאות [כשזה נדחה], ויש במשפחה כאלו המתנגדים לעשות אזכרה ביום ''חג'' וגם מסרבים לעלות לבית העלמין [מדובר בדתיים למחצה, לשליש ולרביע או חילוניים לחלוטין]. עד היום עמדתי על זה שהאזכרה תהיה במועדה כולל העליה לקבר. היו הצעות לעלות יום לפני וסרבתי לכך, ושאלתי רבני בית הכנסת ואמרו שטוב לעשות כך. ויותר מזה במידה ולא מוכנים לעלות ביום עצמאות נדחה לעלות לבד.
האם טוב אני נוהג או שגדול השלום ולוותר על דרישות ההלכה?  

הרב אדיר כהן

1. גם בחודש ניסן (לא בחג ובחול המועד פסח) מותר לעלות לבית הקברות, ובלבד שיזהרו לא לבוא לידי בכי ומספד (ספר ילקוט יוסף – אבילות סימן מ' סעיף כ"ז).

2. אם לא מוכנים, גדול השלום, והרי גם מבחינה הלכתית ללא קשר לכל הנ"ל, היכן שלא מתאפשר לקיים את האזכרה במועדה (כגון שחל יום הפטירה בשבת והקרובים גרים רחוק) נוהגים להקדים. אבל קודם כל יש להסביר להם שאין כל מניעה לעשות אזכרה אף בשבת ויום טוב ממש, וכל שכן ביום העצמאות. וכן פסק בשו"ת עשה לך רב חלק ה' (בסופו, סימן צ"ב). וכן לגבי העליה לקבר, יש להסביר תחילה שאין בזה כל מניעה, ולכל הדעות והשיטות אין יום העצמאות נחשב לחג ממש, שהרי אין מי שמחמיר לא ליסוע ולהדליק אור ביום זה. וכל שכן ביום העצמאות דחוי.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן