Menu
שאל את הרב
print
אא

בראש חודש אייר התפללתי מנחה בבית כנסת בציבור, לאחר תפילת העמידה כשהחזן כבר סיים את החזרה נזכרתי לפתע ששכחתי להגיד "יעלה ויבוא", עפ"י הדין עלי לחזור לראש התפילה אולם מכיוון שיודע אני שתוך דקות מועטות תכף יסיימו המתפללים את התפילה ויבקשו לנעול את בית הכנסת לא חזרתי לראש התפילה, יצאתי מבית הכנסת על מנת לא להטריח את הגבאי שיצטרך להמתין לי וודאי שלא אתפלל כך כהוגן שאני יודע שמחכה הוא רק לי וכבר רוצה שאסיים והתפללתי בחוץ ביחידות.

האם תפילתי נחשבת תפילה בציבור? ומדוע לחיוב או לשלילה והאם נהגתי נכון שיצאתי או שהיה עלי להתפלל בכל זאת בתוך בית הכנסת?

הרב אדיר כהן

התפלה השניה שמתפלל היא התפלה העיקרית שלו, וא"כ אינה תפלה בציבור. ומכל מקום עצם זה שבא לבית הכנסת בזמן והתפלל עם הציבור, אף שתפלה זו לא היתה כהוגן, מכל מקום כיון שעיקר כוונתו היתה להתפלל בציבור, הוי כחושב לעשות מצוה ונאנס ולא עשאה שנחשב כאילו עשאה (עיין ברכות דף ו' ע"ב). ובודאי שיש עדיפות להתפלל בבית הכנסת מאשר מחוץ לבית הכנסת אפילו כשמתפלל ביחיד (שלחן ערוך סימן צ' סעיף ט'). ולכן היכן שיכול להתפלל בבית הכנסת בלי להטריח את הגבאי, כגון שמתפלל קצת מהר, ועד שכל האנשים יצאו יסיים תפלתו, עדיף. וכן אם יודע שהגבאי מסכים לחכות לו ואינו ממהר לדרכו יתפלל בבית הכנסת. אולם אם יודע שהגבאי ממהר ולא מוכן להמתין, עדיף שיתפלל מחוץ לבית הכנסת, שלא יהיה בבחינת מצוה הבאה בעבירה ח"ו.

שאלת המשך:

האם משתמע מדברי הרב שהייתי צריך לחפש מניין ולהתפלל שוב בציבור?

הרב אדיר כהן

אם היה אפשר לו למצוא מנין אחר, עדיף.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן