שאל את הרב
print
אא
לכבוד הרב הגאון רזיאל כהן שליט"א
רציתי להוסיף לשאלה הקודמת בענין עוגיות "פפושדו".
מצאתי את השיעור ששמעתי ורציתי לצטט לכבודו משיעורו של הרה"ג יעקב יוסף, ולהוסיף לכבודו את עדותו של הרב יעקב יוסף שהיה במפעל.
וזה לשונו: "דברנו עשרות פעמים על מה שנקרא 'פפושדו' אמרנו שזה חמץ גמור. בפפושדו פס היצור הוא 27 דקות. כשאני ביקרתי שם לא היה משגיח, אלא היו שם הפועלים הגויים ובעל המפעל שמתנהג כמו גוי למהדרין, וממילא כל היין שהיה שם הוא בחזקת יין נסך. אז לא רק לגבי הפסח, אלא גם כעת אני לא יאכל מאותן עוגיות. לכן, כל השנים הראשל"צ הרב מרדכי אליהו זצ"ל צעק ואמר שזה חמץ וגם אנחנו אמרנו שזה חמץ, ואנחנו מאוד חששנו מהעוגיות האלה".
"הייתי לפני חודש אצל האבא, ופעם ראשונה שאבא דבר אתי בנושא הזה והיה רגוע. תמיד אבא היה בנושא הזה סוער מאוד, תמיד היו מסיתים אותו נגד חכם מרדכי אליהו, אבל הפעם אבא היה רגוע ושאל אותי 'למה אתה אומר שזה חמץ?' עניתי לו שאני הייתי שם והמשגיח לא היה. זה יין נסך ולא רק חמץ. אבא היה מאוד מופתע ואמר לי: 'אני סמכתי על הרב'. אמרתי לו: אני סמכתי על העניים שלי. אבא שתק. פעם ראשונה אחרי 25 שנים, סוף סוף אבא שומע שיש בעיה עם העוגיות האלה. חבל שככה מסיתים את אבא"
עד כאן הציטוט מהשיעור.
לעניות דעתי חשוב בתשובה להביא לפחות גם את הדעה של גדולי הדור האלו שראו בעיניהם.

הרב רזיאל כהן

רוב תודות על שטרח להעתיק לנו דברי הגאון רבי יעקב יוסף שליט"א. זכות הרבים תלויה בו ושכרו כפול מן השמים.
מכל מקום, לאור מה שביארתי בתשובה הקודמת, אני דוקא מאוד מזדהה עם מרן הגר"ע יוסף שליט"א שכועס על המחמירים, כי אם היו מחמירים מתורת חסידות, החרשנו. אבל לפרסם שהעוגות הללו חמץ גמור ויש לשרוף אותם וכו' וכו' מפני החששות שהזכרתי בתשובה הקודמת – לא זו דרך ההוראה המסורה לנו מדורי דורות. וברור אצלי כשמש שאין זה פרי הסתה כנגד מרן הגר"מ אליהו זצ"ל (ח"ו), אלא אורייתא מרתחא ליה להגר"ע יוסף על המחמירים בה בלי טעם מבוסס באמת.
ועל מה שמביא כעת בשם הגאון רבי יעקב יוסף שליט"א שיש בזה חשש יין נסך וכו' וכו' – אם דברים ככתבם, וכי חשוד הגר"ע יוסף שליט"א לשתוק על זה? ומי שצווח שנים רבות על בשר חלק ועל פאה נכרית, עד שהגיחו בו, ישתוק למכשלה הזאת אשר תחת ידו?וימשיך להורות להמשיך להורות היתר בדבר? וכמה רעש עשו על מאפיה אחת (שלא בכשרותו של הגרע"י) שנתנו מעט מלח במצה עשירה (הגם שאין בזה כמעט שום טעם לאסור), וכמה ספרים כתבו על החומר המתפיח, ועל יין נסך נותנים לדברים לזרום?!
אבל התשובה פשוטה, שכל היינות של "יקבי כרמל" (הם המספקים יינות לפפושדו) – מפוסטרים, ודינם כיין מבושל שאינו נאסר במגע נכרי וכמבואר ביביע אומר חלק ח', וכן המנהג פשוט.
אגב – גם על מצות "כסא רחמים" אמרו כמה רבנים גדולים שהן חמץ גמור, ולבי ולבך ידעי שזה הבל הבלים (אלא שהיצר הרע תמיד מוצא סיבה למחלוקת). ומצות מכונה – אסרן הרבי מליובאויטש זי"ע בהחלט, אפילו בשעת הדחק ולילד קטן. האם מי שישאל אותנו עליהן נודיע לו שזה מחלוקת והמחמיר תע"ב? אין לנו להשיב אלא מה שנראה לנו אמיתי ונכון. ונהרא נהרא ופשטיה.
אני מקוה שהצלחתי לתת מרגוע לשאלתך. ומכל מקום לעשות רצונך חפצתי, ובקשתי מהאחראי על האתר שיציין בסוף התשובות הקודמות, לשאלות ותשובות אלו – והמבקרים והמעיינים יראו בעיניהם החששות והפקפוקים, ויוכיחו בין שנינו.
ואתה שלום וביתך שלום וכל אשר לך שלום
ע"ה רזיאל כהן ס"ט. 
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0