Menu
שאל את הרב
print
אא

בנוסח ביטול חמץ - יש אומרים לומר כל ג' פעמים ולהוי "הפקר" כעפרא דארעא, ויש אומרים לומר רק פעם אחת, וכן כתוב בהגדת איש מצליח, ויש שאינם אומרים בכלל.

ולכאורה מחלוקת הראשונים אם הביטול הוא מדין הפקר או לא נוצרה אך ורק מכך שאף אחד מהראשונים לא גרס "הפקר", אלא שלסוברים שהוא מדין הפקר, לשון "להוי כעפרא דארעא" פירושו שיהיה הפקר כעפר הארץ.
אם כן למה לעשות תרתי לריעותא, חדא להוסיף על הלשון שתיקנו חז"ל, וחדא להכניס את הראש למחלוקת?

הרב רזיאל כהן

הנוסח בתוספת "הפקר" כבר נזכר בראבי"ה (סימן ת"ל), והובא בחזון עובדיה עמוד נ"ג. ואין בו שום ריעותא, שבתוספת על הלשון שתקנו חז"ל – אין בכך כלום, ואדרבא כיון שתכלית הביטול הוא בלבו של האדם (ולא די באמירה בעלמא), ראוי להוסיף תיבת "הפקר" בשביל לבאר לאדם את הענין. והריעותא השניה – שאנו מכניסים את הראש למחלוקת, לעניות דעתי אין בזה בעיא כל כך, מאחר שאנו כופלים את הנוסח ג' פעמים (ומדינא די בפעם אחת), ואם לא יועיל – לא יזיק.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן