Menu
שאל את הרב
print
אא

לפני כ 3 שבועות עברתי ניתוח בו כרתו לי חלק מהמעי. קיבלתי רשימה של מאכלים שאסור לי לאכול בתקופה הקרובה. כמו כן נאמר לי על ידי הרופא להמעיט ככל האפשר באכילת מצות.
מזה שנים שאנחנו אוכלים מצות רכות של ישיבת כסא רחמים. בשיעור שהשתתפתי השבוע, נאמר לי כי אני יכול לאכול 13 גרם אחרי ברכת אכילת מצה ועוד 13 גרם לאפיקומן. ולטעום מעט מצה בכורך. האם כמות זו מספיקה?
אם לא, עקב מצבי הבריאותי, מה הוא שיעור כזית מינימלי שאני יכול לאכול בליל הסדר ממצות אלו? (בגרמים)

הרב רזיאל כהן

ראשית יש להבהיר שמרן ראש הישיבה נר"ו הדגיש כמה פעמים שהכשרות שלו על המצות מתייחסת למצות הדקות בלבד, ועל הרכות אין לו אחריות, והן מקבלות כשרות מגורמים אחרים.
אם אכן אכילת מצות מכבידה מאד על המעיים, הנך יכול להסתפק בשתי כזיתות, הראשון (של המוציא), והאחרון (של אפיקומן).
שיעור כזית, לדעת מרן בשלחן ערוך סימן תפ"ו הוא כחצי ביצה, דהיינו 27 סמ"ק, ויש סוברים שהוא שליש ביצה (18 סמ"ק) או רבע ביצה (14 סמ"ק). אם יש באפשרותך, כדאי שלפחות את הכזית הראשון תאכל בשיעור הגדול (27 סמ"ק), ובאחרון תוכל להסתפק בשיעור הקטן (14 סמ"ק).
לגבי השיעור הנ"ל בגרמים – כזית (27 סמ"ק) במצות רכות, עולה לשיעור 38 גרם, ואילו כזית במצות הקשות, עולה לשיעור 20 גרם בלבד. (כך כתב מרן ראש הישיבה באור תורה). ולכן כדאי שבשנה זו, למען הבריאות תאכל את הכזיתות במצות קשות, 20 גרם עבור הכזית הראשון, ו-10 גרם עבור הכזית של האפיקומן.
רפואה שלמה וכל טוב.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן