Menu
שאל את הרב
print
אא

שלום הרב אני לומד בישיבה קטנה {בצבור החרדי לאומי} א. סדר צהריים בישיבה הוא מ 3:00-6:30{עם הפסקה של 20 דקות ושיעור פעמים בשבוע} ההספק הרשמי של הישיבה הוא עמוד ליום ולאחר כ7 דפים יש שבוע חזרות ומבדק אבל הרבנים למי שיכול ללמוד גפ"ת {זה גם קצת גולש על בין הסדרים} האם כדאי ללמוד גפ"ת או יותר חזרות בסדר ובבין הסדרים להוסיף חזרות או ללמוד מסכת אחרת{תלוי בשאלה הבאה}? ב. הרב אני מרבית הימים עד 12:00-1:00 בבית המדרש{חוץ מליל שישי} האם כדאי לחזור על המסכת הישיבתית{וגם באופן ישיר גם יותר להעמיק} או ללמוד מסכתות אחרות בשאיפה לסיים לפחות רוב מוחלט של הש"ס בישיבה? ג. בסדר בוקר עדיף להתפלפל יותר בסברות או להביא ראיות מספרים? ד.האם יש בעיה לחלוק על סברא של הרב שהוא אומר בשיעור והאם חייבים להסכים עם ההשקפה של רבני הישיבה בהכול? ה. הרב אני נמצא מרבית הימים בארוחת בוקר בבית מדרש נשאר עםם תפילין ואוכל משהו קטן האם זה בסדר או שחייבים לרדת לפת שחרית? תודה רבה

הרב חנוך הכהן

אשריך וטוב לך בעוה”ז ובעוה”ב שאלו הספקות שלך.

לגבי שאלה א’ וב’ תשובה אחת לשתיהן, והיא הגמ’ בעירובין (דף נ”ד ע”ב) שלפני שלומדים משהו חדש יש לחזור היטב על הלימוד הישן כדי שיתקיים בידו, ואם לא יחזור גם אם ילמד הרבה – ישכח הכל. לכן, עדיף לחזור מאשר להתקדם. אבל לאחר שחזרת ואתה יודע טוב תוכל ללמוד עוד מסכת, או להעמיק יותר בסוגיות. [נראה לי יותר מומלץ ללמוד עוד מסכת כי לא תוכל להעמיק בכל הסוגיות, ומאידך כאשר תהיה לך מסכת, כאשר יהיה לך זמן פנוי תוכל להמשיך בלימוד אותה מסכת על הסדר]. לגבי השאיפה הטובה לסיים את הש”ס כבר בישיבה, יה”ר שתזכה, אבל לפני שתשקיע ללמוד את כל הש”ס, תשקיע לדעת את הש”ס וזה ע”י חזרה כמובן.

לשאלה ג’ להתפלפל זה מפתח את הראש, מאידך דברי רבותינו מאירים לנו את העינים בסוגיא, לכן מומלץ לעשות גם זה וגם זה, ואפשר גם ששניהם ישתלבו יחד, לדוגמא תוכל לחקור ולהעמיק בדברי האחרונים על הסוגיא. או להיפך, כאשר אמרת סברא חדשה תחפש אותה בספרי האחרונים.

לשאלה ד’ אפשר לחלוק על הרב בשיעור, אבל יש לשים לב לעשות כן בדרך ארץ. ויש לדעת שהרבה פעמים זה נובע מחוסר ההבנה של דברי הרב, לכן כדאי אף כאשר אינך מבין את דברי הרב, עדיין תנסה להבינם ותזכור אותם אולי בעתיד תבין אותם. גם לגבי ההשקפה אין חיוב להסכים עם ההשקפה, אך קודם כל בדרך ארץ מרובה, וגם תשים לב אולי אתה הוא הטועה כנ”ל.

לגבי פת שחרית, אפשר לעשות פת שחרית גם עם דבר שברכתו מזונות כעוגיות. כן הורה מרן ראש הישיבה שליט”א, וכן הגרב”צ שאול זצ”ל בספר אור לציון ח”ב. אך צריך להקפיד לאכול כביצה, כמ”ש באול”צ שם.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן