Menu
שאל את הרב
print
אא

שלום, אני מתחזק וגר עם הורי בביתם, בבית יש גינה ואמי שותלת בה שתילים חדשים מדי פעם (גם בשמיטה) והיא מבקשת ממני להשקות אותה, הבנתי שזה אסור בשמיטה ואני לא רוצה לסרב לה מכיוון שזה יגרום לה להתרחק עוד יותר, האם ישנם פתרונות שיאפשרו לי בכל זאת להשקות את הגינה (כולל השתילים החדשים שהיא שותלת), האם אני יכול להשקותם יתר על המידה ומכיוון שזה יזיק לשתילים זה יהיה מותר, או שניתן למכור את הקרקע שלהם לגוי ואם כן איפה ניתן לעשות זאת, תודה רבה.

רבני בית ההוראה

האפשרות הראשונה היא לתת לרבנות הראשית יפוי כח בלתי חוזר למכירת הקרקע לגוי והיא האפשרות הטובה מכולם במקרה זה בגלל שכך יכול להשקות הכל כולל השתילים החדשים.

ואם לא ניתן לעשות אפשרות זו יכול להשקות את הקיים באופן שלא יתבייש ויתקיים אבל לא יותר מזה, ויש אומרים (אור לציון) שאפשר להשקות כרגיל ללא הגבלה, ולגבי השתילים החדשים שהיא נטעה אותם בשמיטה אסור להשקות אותם (אולי ינסה לדלג עליהם ולהתחמק מהם).

(העונה הרב משה מאזוז שליט”א)

שאלת המשך: איך אפשר למכור דבר שלא שלו?

כיצד בן יכול למכור דבר שלא שייך לו אלא להוריו?

רבני בית ההוראה

זה לא לכתחילה אלא רק בדיעבד למקרה הזה ע”פ המצב שמתואר. עיין יביע אומר חלק עשירי סימן לז שבו מתיר בדיעבד.

שאלת המשך: לגבי להשקות מה שניטע בשביעית

הה"כ כתב שאם ימכור בשביעית לגוי יוכל להשקות גם את השתילים החדשים ומה יעשה עם האיסור של לקיים מה שניטע בשביעית שהרמבם כתב לעקרו והוא משנה מפורשת בשביעית יורנו המורה ושכמ"ה

רבני בית ההוראה

האיסור של לקיים מה שניטע בשביעית, שייך רק בקרקע של יהודי ולא שייך איסור כאשר הקרקע נמכרה לגוי כדת וכדין.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן