Menu
שאל את הרב
print
אא

שלום כבוד הרב, רציתי בבקשה לבקש הסבר ל"בחנוני נא בזאת" בעניין מעשרות. שמעתי בשיעור כלשהו, שלאדם הנותן עשרים אחוז מרווחיו יש רשות לבחון את ה', ולא הבנתי בדיוק מה פירוש "לבחון"? הכוונה לצפות ולראות איך הקב"ה נותן לי יותר? אני פשוט לא מבינה טוב את העניין הזה. תודה רבה, תזכו למצוות.

הרב חנוך הכהן

לא רק הנותן עשרים אחוז אלא אף הנותן עשרה אחוז יכול לבחון.

ופירוש לבחון הוא לראות אם יש לו ברכה בכסף או לא.

חשוב להקפיד לתת מעשר מדוייק (או חומש מדוייק), ואם נותנים יותר לומר שזה לצדקה ולא מהמעשר.

שאלת המשך: שאלת המשך לבחנוני נא בזאת

תודה רבה על התשובה, אבל מה בעצם ההגדרה של ברכה בכסף? זה יותר כסף, זה שימוש איכותי בכסף הקיים (כלומר, שדברים לא מתקלקלים למשל, ואין צורך לבזבז יותר על החלפות ותיקונים), או שזה דבר אחר? אני מתנצלת שאני ככה לא "משחררת" את העניין, אני פשוט רוצה להבין טוב יותר. תודה רבה

הרב חנוך הכהן

זו באמת שאלה טובה מה ההגדרה המדוייקת של ברכה בכסף, וזה יכול להיות מה שהזכרתם. מה שכן ברור שכיון שהתירו לנו לבחון – חייב להיות שזו ברכה שאנחנו נוכל לבחון ולראות שאכן היא קיימת, ולא ברכה שהיא צדדית (כמו בסתם בטחון בה’ שיתכן שרואים את זה כאן לרעה, ובאמת זה לטובה במקום אחר שאנו לא רואים). לכן יש לנסות בעניני כספים אם יש ברכה (באופנים שהזכרתם וכיוצא בהם).

שאלת המשך: האם לגוי יש הבטחה של “עשר בשביל שתתעשר”?

שלום,גוי שמקפיד לתת חומש ויותר מהכנסתו לצדקה והוא רוצה להעתיק אל מקום יהודים כדי להתגייר. אך לא מוצא סיפוק בידו אם לא שיקטין את כמות הכסף שנותן לצדקה. ואינו שומע לאף אדם שיאמר לו לעשות זאת, ומשיב להם שאי אפשר להפסיד על ידי נתינת צדקה (וגם רוצה להדר במצוות צדקה מכמה סיבות אחרות). אך מפני דחיפת העניין, נראה שיש להסתפק אם בכלל קיימת הבטחה זו, ועניין בחנוני נא בזאת, אצל גוי, דהלא הם לכאורה כמי שאינו מצווה ועושה. ואשמח לתשובתך. יש"כ

הרב חנוך הכהן

במסכת ב”ק (דף ל”ח ע”א) מבואר שגוי שעושה שבע מצוות בני נח אמור להיות לו שכר ומאחר שהם זלזלו בהם אינם מקבלים שכר כמצווים ועושים. ומשמע שם שמקבלים שכר אך לא הכל, ולא ברור לנו כמה מקבלים, אם כן לא נוכל להיות בטוחים שהבטחת התורה ע”י חז”ל עשר בשביל שתתעשר תהיה גם לגוי, איננו יודעים חשבונות שמים כמה משלם ובמה משלם לגויים על המצוות שהם עושים. אא”כ ימצא גילוי מפורש ששכר זה יהיה גם לגויים.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן