מסורה גדולה וקטנה
יש ספר מסורת המסורת של ר’ אליהו בחור, וכן יש ספר מבוא המסורה של ר’ יוסף קלמן.
*עונש ושכר* א. העונשים והתיאורים המפחידים שבראשית חכמה מאד מרתיעים ומפחידים אותי האם עלי לקוראם בכ"ז? הרבי מלובביץ במכתב כעס על מישהו שפירסם בעיתון דבר שהיה אפשר לפרשו בדרך של איומים וכד' כמו ראשית חכמה, ובכלל ההשקפה של החסידות הבעש"ט ונשיאי חב"ד היתה שבימינו גם על מי שנפסק מורידין ולא מעלין היום רק מעלין, ועוד שבימינו הלבבות חלשים וקשה לאנשים לשמוע תוכחה ולכן בימינו יש לקרב רק בדרכי נועם. ולעניננו מי שתיאור העונשים וכד' גורם לו ירידה בעבודת ה' ופחד אז רצון ה' שלא יקרא את זה? ב. יש לחקור האם העונש על חטא הוא *כלי* להרתיע מעבירה או שהוא *מטרה* בפני עצמה, האם הוא כדי שאדם יפחד מעבירה וממילא אם חזר בתשובה אז דיו, או שזה ממרק וממילא צריך אותו גם אם אדם חזר בתשובה?
א. ברור שאין לקרוא מה שמכשיל ומרחיק מעבודת ה’. אמנם אחר שאדם מרגיש שהוא חזק, טוב לקרוא, וגם זה במדה ובמשורה.
ב. יש לעונש מטרה של הרתעה. מכל מקום אדם שכבר התחייב בעונש, כגון שהתחייב סקילה, נותנים לו את העונש גם אם חזר בתשובה, והטעם הוא פשוט כי אם העונש יתבטל כל פעם שאדם יחזור בתשובה, נאבד את ההרתעה מהעונש ולא הרווחנו כלום.
מאידך יש גם מירוק של החטא, וזה יכול לבא גם בסתם יסורים ולא בדרך של עונש.