סיום מסכת לשני נפטרים כאחד
אם התחייבת לעשות סיום מסכת לעילוי נשמת כל אחת בנפרד, יש מה לדון, אבל אם לא אין שום מניעה לעשות סיום לעילוי נשמת שתי נשמות, ונר לאחד נר למאה.
הנה ראיתי בהרבה קהילות בארגנטינה שהיתומים נוהגים לומר את כל הקדישים בלי יוצא מן הכלל חוץ מקדיש תתקבל. ולפי מה שזכור לי, רבינו יוסף חיים בבא"ח מביא את המנהג הזה, ורבינו עובדיה יוסף לא היה דעתו נוחה מהמנהג הזה, ורציתי לדעת מה הטעם של המנהג, ולמה לא מומלץ על פי ההלכה.
רבינו הבא”ח בשנה א’ פרשת ויגש אות ט”ז הביא שכן המנהג אצלם והוא עצמו התנגד מאוד למנהג וכתב שמתהוים מזה קלקולים רבים, אך לא ביטל את המנהג (נראה שלא הצליח). הטעם של המנהג פשוט כיון שיש להם אזכרה וכל קדיש שאומרים מועיל לנפטר רוצים לומר כמה שיותר קדישים. ואף הבא”ח לא התנגד לדבר הזה עצמו אלא לקלקולים שנוצרים מזה שאין מבינים להוציא את הציבור ומדלגים תיבות ועוד, כמבואר בדבריו שם.
לגבי דעת רבינו עובדיה יוסף זצ”ל לא ראיתי שכתב משהו בהליכות עולם שם על מנהג זה.