Menu

צאו לחגוג בחיק הטבע

הזדמן לי לראות לפני כמה שנים אצל אחד משכנַי אשכנזי, שהביאו אליהם כמה וכמה שקי תפו”א ביצים תפוזים וכו', כמות המספקת לכמה משפחות ולכמה שבועות. תמהתי ואמרתי לו וכי מפני ששבוע אחד אינכם אוכלים אורז וכל מיני קטניות צריך להגזים כל כך? והלא כמה וכמה פעמים מזדמן לו לאדם מן השורה שיעבור עליו שבוע בלא אורז וקטניות? וענני: אתה דע לך, שאפילו שאר סוגי ירקות ופירות, אם לא היו אצלנו בחו”ל, איננו אוכלים!

והנה אנחנו ברוך ה', איננו נוהגים בחומרות כאלו, ונאכל גם אכול כל מיני ירקות וזרעים ופירות ממינים שונים בן פורת יוסף, אבל למה לנו משקאות תעשייתיים לכל סוגיהם: קוקה קולה, פפסי, קריסטל ודרינק וכו' וחטיפים למיניהם?! מרן ראש הישיבה שליט”א מרגלא בפומיה “בפסח חוזרים לטבע”, אין קולה ואין שאר משקאות למיניהם, יש יין ומים (אפשר גם קרים וגם חמים).

האמת מרוב שהתרגלנו במוצרים תעשיתיים במשך השנה, נדמה לנו כאילו אי אפשר לעולם בלעדיהם, ובאמת לא היא, ואל יאמר אדם אי אפשי, אלא אפשי ואפשי! אפשר שבוע אחד לעצור את המרוץ ולחזור לטבע ולאכול ממעשי ידינו להתפאר.

נזכור נא כי רק לפני דור או שנים, הרבה משפחות אפילו בסוכר לא היו משתמשים, והיו שותים תה עם תמרים. אצל מור זקני מרן איש מצליח זצ”ל בישלו את האוכל בפסח ללא כל מיני תבלין, והאוכל היה – בלית ברירה – תפל וחסר טעם.

ועכשיו ברוך ה' הן כל! יש לנו כל מיני תבלין, שאין בהם כל בעיה אשר לא עֻבַּד בהם ולא מידי, רק טחינה בעלמא, וכן כל מוצרי יסוד שאינם עוברים כל מיני עיבודים וערבובים, אבל למה לנו להוסיף כל מיני דברים ומוצרים שאפשר שיפלו בהם כל מיני חששות. ולפני כמה שנים פורסם שעשו מיונז בהכשר אשכנזי מסוים משמן קטניות (האסור למנהגם), וכשהרגישו בטעות, רצו לצדד שאפשר להקל ולא להודיע הדבר, והכריחם הגרי”ש אלישיב זצ”ל, לפרסם הדבר.

ומי יודע מה קורה או יכול לקרות בשאר מדינות המלך ואין איש שם על לב, וגם אמנם שהוא מותר במ”ט שערים של היתר, מי זוטר מה שכתבו האחרונים בשם גורי האר”י שהנזהר ממשהו חמץ מובטח לו שלא יחטא, והנה כל העם מקצה נזהרים אפילו ממשהו חמץ, ונראה שכוונת גורי האר”י שיש ליזהר לכתחילה אפילו בדברים שיש בהם טענות גדולות וחזקות להתירם, וזה אפשר אם ימנע אשר נשאו לבו משחוטי ועשויי חוץ ואז יזכה לבריאת הגוף והנפש. (ומסתברא שרצונו לומר שדבר שאין האדם יודע ולא חלי ולא מרגיש – בכהאי גוונא ימלטוהו מן השמים ממכשול ולא יחטא).

ובאמת כמעט כל דבר אפשר שיעשה כל אחד בביתו ובחומותיו עוגות וממתקים, מעט כדי שיעור שבוע אחד, וישמח האדם במעשיו, ויאכל וישתה והראה את נפשו טוב בעמלו. ואם תגבר עליו העצלות יוכל להסתפק בממתקים מן הטבע, כתמרים אגוזים שקדים אגסים ותפוחים וכו' וכו'. ואע”פ שלכאורה דבר קשה הוא אם יתבונן ולבבו יבין ושב וראה כי שבוע אחד מילתא זוטרתי היא.

רגיל אני בלי נדר ללכת מידי שנה בשבת הגדול לדרשתו של הגאון רבי שלמה מחפוד שליט”א, דרשה זו כידוע למי שהשתתף בה משופעת בידיעות שונות ובסיפורים מענייני כשרות ומושכת קהל רב, ולפני כמה שנים הוא סיפר שביקשו ממנו הכשר לוופלים לפסח, שכמובן יעמדו בכל ההידורים האפשריים כראוי, וכידוע אין צורך בוופלים לחומרי התפחה והכל ענין של ביצים ושוקולד, ולכאורה בקלות ממש אפשר לעשות וופלים לפסח מהודרים בתכלית ההידור. אך הגר”ש מחפוד אמר שהוא התנגד לזה, ונימק דבריו בטענה שחדש אסור מן התורה. כששמעתי זאת התפלאתי, מה לנו ולמליצה זו שמקורה במאתים השנים האחרונות באירופה בעקבות המשכילים והרפורמים שהרסו כל חלקה טובה בישראל.

והנה זימנו לי מן השמים אחר פסח לראות תשובה ממרן ראש הישיבה נר”ו לזוג שקבלו ארגז מוצרים לפסח מאיזה ארגון, ובין הדברים היה גם ביסלי, והם לתומם סברו שזהו ביסלי כשר לפסח. ואחר שאכלו מהביסלי בפסח שמו לבם שהיה זה ביסלי חמץ, ונבהלו. ושאלו להגאון רבי שמעון חירארי נר”ו ואמר להם שישאלו לראש הישיבה נר”ו, והשיבם שיקבלו עליהם שלא יאכלו מעתה כל דבר המיוצר מקמח בפסח ועוד כמה תקונים. ואמרתי אז, כמה גדולים דברי חכמים!

ובכן, בואו אחי בואו רעי לחזור לטבע! שבוע אחד בלי קולה ובלי כל מיני משקאות למיניהם, רק תפוזים סחוטים טריים ובריאים, ולימונדה טריה ובריאה, ופסח כשר ובריא ושמח.
המאמר באדיבות בטאון כתר מלוכה

לעוד מאמרים של מערכת האתר
למאמר הבא
למאמר הקודם

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מערכת האתר

334
20
79

מאמרים חדשים

שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן