Menu

ואהבת לרעך כמוך – חלק א’

מילים גבוהות, תמיד עושות לי פחד גבהים, סחרחורות, בחילות והרגשה שאני לא יודע איך אני יוצא מזה, זה בדיוק מה שקורה לי כשאני קורא את הציווי: ואהבת לרעך כמוך!

תראו אם היינו מסתכלים על התורה כספר טיפים והמלצות, כיוונים ומחשבות, אז בסדר- תכתבו את המילים הכי גבוהות שהכרתם, ואיזה סיסמאות שבא לכם, אבל אם התורה זה עסק רציני, והיא התכוונה כאן ברצינות אז…

אני משתדל להיות תמיד מעשי, לכן יצאתי לנבור בספרי המפרשים, בתכל'ס מה רוצים מאתנו בדיוק, כי כמו שזה נשמע ממבט ראשון זה לא רציונלי. אז הנה סדרתי גם לכם כמה הנחות על הדרך, אז הנה מה שגיליתי:

א. והנחה ראשונה 90% על ההתחלה, קודם כל מוסכם בין המפרשים שהמלה “כמוך” היא לא כמו שהיא נשמעת, אתה לא אמור לאהוב אף אחד באותו להט והתלהבות שאתה אוהב את עצמך [כאילו שיכולת], זה יהיה ממש ארוך, לבאר איך כל אחד פירש את המלה “כמוך”, אם אתם באמת סקרנים, חפשו לבד [תתחילו עם רמב”ן וספורנו].

ב. רוב המפרשים אומרים, שמדובר בכלל רק על פעולות מעשיות, ואין מצוה בכלל לאהוב אותו בלב, כלומר מדובר פה על גילויי האהבה החיצוניים והמעשיים, ולא על גוף האהבה עצמה, [תרשמו שסידרתי לכם עוד 90% הנחה].

ג. והכי חשוב זה שמוסכם בין הפוסקים את מה שברור לכולנו, שאתה לא יכול לבוא עם המצוה הזאת ללבייב ולומר לו, אתה הרי דתי אתה, אז שלוף את הארנק, וסדר לי וילה כמו שלך… כי אתה הרי אמור לאהוב אותי. ברור שאף אחד לא אמור לשלם במשהו על האהבה הזאת!

כלומר בתרגום פשוט, כל האהבה הזאת היא בתנאי שזה לא בא על חשבוני בפרומט, שזה כבר סופר הנחה של עוד 99% והורדה של המחיר של האהבה הזאת לרצפה שברצפה, אהבה???

אהבה כל עוד זה לא בא על חשבוני, נשמע לי יותר גרוע מקפה נטול קפאין, ואני מקווה בשבילכם, שיש לכם אהבות יותר עמוקות ומשמעותיות, מהאהבה שעליה מדברים כאן. אבל קיבלתם את ההנחה בכל זאת, מדובר כאן באהבה שלא אמורה להפריע לכם אפילו בקצה הציפורן.

כל כך הרבה מבצעים והנחות, שאני כבר מתחיל לחשוד, ולא להבין מה הולך כאן, מה אני כן אמור לשלם על האהבה המוזרה הזאת? מה המשמעות שלה? ומה אני אמור לעשות איתה?

טוב, אז הרמב”ם כותב שזה בסך הכל אומר, לספר בשבחו ולחוס על ממונו, ולחוס על כבודו שלא להשפילו, נו מה אתם מחייכים, כאילו מדובר באיזו בקשה הזויה… בסך הכל ביקשו מאיתנו לחייך לכל אחד, לפרגן, להגיד מילים חמות שקצת ירימו לו את האגו, אני יודע שרובנו היינו מעדיפים לשלם, העיקר שלא נצטרך להסתובב כל היום עם חיוך, ולפזר כל הזמן מילים טובות לכל אחד מהמדינה, הרי כולנו אנשים עסוקים וחשובים, אבל באמת זה לא כזה כואב, תנסו! רק טוב יצא לכם מזה, זה לא אמור להפריע לכם אפילו בקצה הציפורן, והכי חשוב זה לא בא על חשבונכם, גם אם נדמה לכם שכן.

פתאום אני תופס למה למחלה הנפשית הזו, שכולנו לוקים בה, קוראים “שנאת חינם”, הרי בסך הכל לא בקשו ממנו שום דבר מעשי במצוה הזו של האהבה, מדובר פה רק באהבה כזו שלא באה על חשבוני, זה לא עולה לי גרוש, לא נוגע לי בקצה הציפורן, אבל אני עדיין באופן פתולוגי מעדיף לשנוא, הציעו לי לאהוב בחינם, ואני בוחר לקחת שנאה [שעולה לכולנו כל כך הרבה].

הרבה יותר קל לדקדק בתרי”ב מצוות אחרות, אבל הרי כולנו יודעים למה אנחנו נמצאים בגלות, אני קורא כל כך הרבה סגולות, כל כך הרבה דברים שמעתי, שיכולים לקרב את הגאולה, מהפרשת חלה ועד פטר חמור, אבל זה כל פעם משגע אותי מחדש, הרי לא בגלל זה יצאנו לגלות, לא שם היתה הבעיה, אז איך אנשים חושבים בדיוק שאם נתקן חלק שלא התקלקל בכלל, ובחלק שהתקלקל לא ניגע, המכונה תתחיל לעבוד.

אני יודע שגם אחרי כל ההורדות, זה עדיין נראה חלום אוטופי לראות חברה כזו, ובאופן האישי לממש כזה רעיון, נראה יעד גבוה מבוצר בלתי ניתן לכיבוש, אבל החלק המדהים, זה שגיליתי אל היעד המבוצר הזה, מדרגות נסתרות… אז שמרו את קופוני ההנחה שבמבצע, כי במאמר הבא עולים אל הפסגה בקלות עם מדרגות נעות נסתרות.

שלכם באהבה!
לעוד מאמרים של הרב ניר אריאל
למאמר הבא
למאמר הקודם

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הרב ניר אריאל

1
1
47

מאמרים חדשים

שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן