Menu

איך קל יהיה לאהוב?

אין מי שאינו מכיר את ציווי התורה “ואהבת לרעך כמוך” (ויקרא יט, יח), אך יש לשאול: האמנם? וכי אפשר לצוות לאהוב את הזולת? הרי אהבה היא ענין טבעי שקשה לאדם לכפות אותו על עצמו?

 

הירושלמי במסכת נדרים (פרק ט' הלכה ד') מתייחס לכל עם ישראל כגוף אחד, כשכל יהודי הוא אבר בתוך גוף אחד גדול. ולכן הירושלמי מדמה את הנוקם ונוטר, לאדם שהיה חותך בשר בידו הימנית, ובטעות פגעה הסכין בידו השמאלית, וכי יד שמאל תחטוף את הסכין ותנעץ אותה ביד ימין כנקמה?! ודאי שלא! אם כן, לנקום בחבר זה בעצם לנקום בעצמך.

 

ולפי זה, התשובה לתמיהתנו טמונה בפסוק. התורה מסבירה איך יתכן “ואהבת לרעך”? התשובה היא: “כמוך” – אם תבין שרעך הוא כמוך, חלק ממך, ושניכם חלק מאותו גוף ואותה נשמה, יהיה קל לך לאהוב אותו, כשם שאתה אוהב את עצמך ואין צורך לצוות אותך על כך. ולזה סיים “אני ה'” אביכם המאחד אתכם.

 

אילו היתה לנו יכולת לראות לא רק את הגופים אלא גם את הנשמות, היינו רואים את עם ישראל כנשמה אחת גדולה, שמתפרסת על פני כל היהודים המסתובבים בעולם. נשמה ענקית, שכל יהודי מהווה חלק קטן ממנה.

 

לא במקרה המשילו את חיבור הנשמות לגוף האדם, ולא למבנה מאוחד אחר. בבנין דירות למשל, אפשר להרוס את הקומה  העליונה  מבלי  להזיק לקומה התחתונה. כלומר, חלקי הבניין התחברו יחד, אבל הם לא באמת קשורים אחד לשני. אך בגוף האדם, בכל האברים זורם אותו הדם, וכל אבר משפיע מבחינה פנימית על אבר אחר. ולכן בדרכי רפואה מסוימים (רפלקסולוגיה למשל) מרפאים אזור אחד בגוף, על ידי טיפול באבר אחר לגמרי.

*

דוגמא לגדול בישראל שחש באמת ובתמים שיהודי אחר הוא חלק ממנו, נמצא במעשה הבא:

 

יהודי קשה יום נכנס פעם לצדיק רבי ישראל אבוחצירא זצ”ל ה”בבא סאלי”, לתנות בפניו את צערו ולזכות בברכתו ובעידודו.

 

שעה ארוכה השתהה בחדרו של הצדיק, ומבעד לדלת יכלו היושבים בחדר הקבלה לשמוע היאך הוא מונה בפני הצדיק את כל יסוריו ומכאוביו. לבסוף, בירכו הבבא סאלי ועודדו, עד שיצא מלפניו שמח ופניו מאירות מתוך אמונה שיוושע בעזרת ה'.

 

תיכף לאחר יציאתו, נכנס משמשו של הבבא סאלי כדי למסור לו את עניינו של המבקש להיכנס אחריו. והנה, מצא את הבבא סאלי כשראשו טמון בין כפות ידיו והוא גועה בבכיה.

 

הבחין הצדיק בכניסתו של המשמש, הגביה ראשו ואמר לו: “לעתים כה כואב אני את כאב הזולת, עד שאני מתפלל שייחתכו שתי ידי, ויהיו כפרה למען יתרפא יהודי מייסוריו!”.

להזיק לקומה התחתונה. כלומר, חלקי הבניין התחברו יחד, אבל הם לא באמת קשורים אחד לשני. אך בגוף האדם, בכל האברים זורם אותו הדם, וכל אבר משפיע מבחינה פנימית על אבר אחר. ולכן בדרכי רפואה מסוימים (רפלקסולוגיה למשל) מרפאים אזור אחד בגוף, על ידי טיפול באבר אחר לגמרי.

*

דוגמא לגדול בישראל שחש באמת ובתמים שיהודי אחר הוא חלק ממנו, נמצא במעשה הבא:

 

יהודי קשה יום נכנס פעם לצדיק רבי ישראל אבוחצירא זצ”ל ה”בבא סאלי”, לתנות בפניו את צערו ולזכות בברכתו ובעידודו.

 

שעה ארוכה השתהה בחדרו של הצדיק, ומבעד לדלת יכלו היושבים בחדר הקבלה לשמוע היאך הוא מונה בפני הצדיק את כל יסוריו ומכאוביו. לבסוף, בירכו הבבא סאלי ועודדו, עד שיצא מלפניו שמח ופניו מאירות מתוך אמונה שיוושע בעזרת ה'.

 

תיכף לאחר יציאתו, נכנס משמשו של הבבא סאלי כדי למסור לו את עניינו של המבקש להיכנס אחריו. והנה, מצא את הבבא סאלי כשראשו טמון בין כפות ידיו והוא גועה בבכיה.

 

הבחין הצדיק בכניסתו של המשמש, הגביה ראשו ואמר לו: “לעתים כה כואב אני את כאב הזולת, עד שאני מתפלל שייחתכו שתי ידי, ויהיו כפרה למען יתרפא יהודי מייסוריו!”.

לעוד מאמרים של הרב עובדיה חן
למאמר הבא
למאמר הקודם

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הרב עובדיה חן

4
10
298

מאמרים חדשים

שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן