Menu

פנו לכם זמן למשחק…

על ימות המשיח נאמר: “אז ימלא שחוק פינו ולשוננו רינה”. מה זה שחוק ומה היא שמחה? כשמבשרים לאדם בשורה טובה הוא פורץ בצחוק, ולאחר מכן באה השמחה, רגע הצחוק הוא רגע מאושר מאוד, ברמה שהאדם לא מסוגל להכיל, וזה פורץ ממנו בצחוק, עד שהיו מקרים שאנשים יצאו מדעתם, מחמת גודל הרגע, משום שמוחם לא היה מסוגל לקלוט את המצב, והם לא יכלו להחזיק בשפיות מרוב האושר והצחוק, ויצאו מדעתם.
 
רק לאחר שהדברים מתיישבים על לבו של האדם, נכנס הוא לשמחה שגם היא הנאה גדולה, אך פחותה היא מהנאת הצחוק, שהיתה אך לפני רגע. ועל כן דקדקו חכמינו זכרונם לברכה: “משנכנס אדר מרבין בשמחה”, שכל זמן שנמצאים אנו בעולם הזה וקשורים לתענוגיו, אין אנו יכולים להיות לאורך זמן באותה הנאה מרובה שנמצאת בצחוק.
 
כיון שעדיין אנחנו חומדים ומתאווים, לכל מיני הנאות ורצונות, שאין ביכולתנו להשיגם, שמחתנו אינה מושלמת, ורק אדם שמצליח להתעלות, מעל הרגשת כל שאר הדברים שחסרים לו, הוא יצליח להרגיש את מתיקות השמחה, אך לעתיד לבוא שנהיה משוחררים מכל הבלי העולם הזה, נזכה בעזרת ה' לחסות בנועם ה', ולא יהיה לנו שום חוסר, אזי אותה הנאה מושלמת של הצחוק, תלוה אתנו בכל רגע ורגע, וזהו שאמר נעים זמירות ישראל דוד המלך ע”ה: “אז ימלא שחוק פינו”, נזכה למילוי ולמיצוי הנאה נפלאה, שלא תמוש מאתנו לעולם ועד.
 
הגאון רבי שמשון פינקוס ז”ל הרחיב את הדברים, ואמר באחת משיחותיו המלהיבות: כל אדם מיום היוולדו עד יום פטירתו, עובר שינויים קיצוניים בכל מה שקשור להנאותיו, שהרי בהיותו בגיל עשר שנים, בז הוא לאותם משחקים ושעשועים קטנים, שאך לפני שנים מספר היו חשובים מאוד בחייו, ומילאו ממש את כל עולמו, ולכשיוסיף לגדול יגיע לגיל עשרים שנה, בוודאי שיבוז אף לשעשועיו שהיו משוש חייו לפני שנים, וכן על זה על הדרך.
 
וכן המבוגרים שבינינו, ככל שהינם בעלי מעמד, מושכים הם את תשומת ליבם של הבריות, ומתפעלים מהם ומכל מיני משחקים ורצונות שלהם שלהם??? ולא אחת רואים אנו פרסומי חוצות בליווי תמונותיהם של אנשים “רמי המעלה מוכרי שמוכרים ואומרים: “גם אני לובש…” או “גם אני משתמש ב…” “גם אני שותה…” ואז כולם נוהרים בהמוניהם לקנות את אותו מוצר, רק בגלל הפרסומת, אם הוא חושב שזה טוב אז כנראה שזה ככה, וככל שאותה אישיות מפורסמת ונערצת יותר, כך הנהירה והריצה רבה יותר.
 
והנה מגיע החכם מכל האדם שלמה המלך, ויוצא בהודעה קבל עם ועולם, מהו המשחק של בורא העולם, איזה גמבוי הוא מחזיק, איזה פלייסטיישן הוא הכי אוהב, מהו שעשועו של מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא, אומר לנו שלמה המלך בשם התורה: “ואהיה אצלו שעשועים”, במה משתעשע בורא עולם? “בתורתנו הקדושה”.
 
אין לנו תפיסה והשגה, אבל מבואר מזה שיש ענין של שעשוע ושמחה אצל הקדוש ברוך הוא, וזה נעשה מכח התורה, טוב אולי הוא משחק פעם בשבוע הוא בטח עסוק מעל הראש, אבל התורה אומרת “משחקת לפניו בכל עת”… פשוט בלתי נתפס בכלים שלנו, למעלה מכל הבנה.
 
ובהמשך הפסוק שם, ממשיכה התורה ואומרת: “משחקת בתבל ארצו ושעשועי את בני אדם” – אל תחשוב שאם זה משחק של אלוקים, אז אולי הוא לא מרשה שניגע לו בצעצוע, או שהמגרש מיועד רק לגדולים באמת, ואין לך מה לחפש פה, אז הפסוק אומר: ושעשועי את בני אדם, אני משעשעת ומשחקת גם עם בני אדם, זה מדהים לשחק במה שאלוקים משחק לא? זה פנטסטי, זה לא נתפס, ואי אפשר להכיל את זה.
 
כל הבעיה שלנו עם הריחוק מהתורה, זה בגלל שהיא נראית לנו יותר כמו שוטרת או שופטת חמורת סבר, נראה לנו שכל הכללים האלה נועדו להכשיל, אבל כשנזכה להבין שזה משחק נעים כייפי סוחף, או “אז ימלא שחוק פינו” – לעתיד לבוא נעסוק רק ברוחניות, וכיון שלא יהיה לנו שום עסק בגשמיות, נזכה לטעום את מתיקותה וערבותה של תורתנו הקדושה, שאפילו הבורא יתברך נהנה להשתעשע עימה, ואין לך הנאה גדולה ממנה, ולכן רק “אז” נזכה להנאת צחוק רצופה כל ימי חיינו.
 
אבל בינתיים, גם אם קשה להגיע לצחוק כל הזמן, עדיין גם בזמנים האלה נאמר: “פיקודי ה' ישרים משמחי לב”, כבר עכשיו אפשר לשמוח עם התורה, ולהתרגל למגרש משחקים, אז פנו לכם קצת זמן לשחק, ובואו ליהנות איתנו.
 
ויהי רצון שנזכה כולנו לשמחה אמיתית של קדושה בעולם הזה, ולהנאת נצח המלאה בעולם הבא, וימלא ה' כל משאלות לבנו לטובה ולברכה אמן ואמן.

 

לעוד מאמרים של הרב ניר אריאל
למאמר הבא
למאמר הקודם

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הרב ניר אריאל

1
1
47

מאמרים חדשים

שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן