Menu

מיוחד – מכתב הדרכה בחינוך ממורנו הרב צמח מאזוז שליט"א

שאלה:

שלום רב, הייתי רוצה לבקש עצה בבקשה.

אני ב”ה נשואה 7 שנים ויש לנו ארבע ילדים קטנים. הייתי רוצה לדעת עד איזה גבול עונש מותר, כלומר כשהילדים שלי לא מקשיבים או שהם צריכים להיענש, בעלי לוקח את החגורה שלו או מקל כדי להרביץ להם. הוא כל הזמן אומר שהוא עושה את זה ברוגע, לא בזמן שהוא כועס עליהם. אתמול הוא אפילו הראה לי את מה שהגאון מווילנא אומר על מי שחושך שבטו שונא את בנו. כבר שנים רבות שאנו מתווכחים על זה. זה גרם להרבה מריבות עם ההורים שלי שמאד נבהלו שראו אותו עושה את זה. והתארחה אצלנו דודתי ואתמול שוב קרה מקרה ובעלי הרביץ לבני בן 4 עם חגורה. דודה שלי ממש לקחה את זה קשה. היא קראה לבעלי מפלצת ועוד שמות ועזבה את הבית. לא מוכנה לראות אותנו אי פעם. אני מפחדת גם שזה גרם לחילול השם. היא אינה דתיה בכלל ומה היא חושבת עכשיו על בעלי שהוא התנהג כך זה לא טוב בכלל.

בעלי מאד מעריך את רבני הישיבה ולכן אני פונה אליכם. מה עלי לעשות? האם זה הגיוני שהוא מתנהג כך אליהם? כל הזמן אני מנסה למנוע את זה ממנו. מסבירה לו שוב ושוב שזה לא בסדר ועדיף מכה עם היד אבל אין מה לעשות. אודה לכם על התשובה תודה רבה.

 

תשובת הרב:

לכבוד ההורים היקרים הי”ו שלום!

אמנם כתוב במשלי (י”ג כ”ד) “חושך שבטו שונא בנו”, אבל אין הכוונה מקל! שהרי גמרא מפורשת (בב”ב כ”א.) אמר ליה רב לרב שמואל בר שילת (מלמד תינוקות היה, רש”י שם) כאשר תכה לילד לא תכה אלא ברצועות של מנעלים (רש”י מכה קלה) ע”ש. וכך נפסק להלכה בש”ע יו”ד סימן רמ”ה סעיף י' וז”ל: לא יכה אותו המלמד מכת אויב מוסר אכזרי לא בשוטים ולא במקל, אלא ברצועה קטנה ע”ש. מדגיש מרן הש”ע “רצועה קטנה” ובודאי לא חגורה וכדומה, ובפרט בדור הזה הילדים הקטנים מבינים טוב וזוכרים טוב, וישמרו טינא בלב על ההורים, ובעת שיגדלו, ח”ו עלולים לפרוק עול, וגם להתחבר לנערים ריקים, גם כדי להתנקם מהוריהם.

אמנם כתוב במשלי (י”ג כ”ד) “חושך שבטו שונא בנו”, אבל אין הכוונה מקל

אלא לנהוג כמו שאמר שלמה בחכמתו: תחת גערה במבין (משלי י”ז פסוק י') לגעור בהם ודי בזה, ובפרט בגיל הרך. ואם צריך יותר, להוסיף מכה קלה דוקא ביד, להראות שההורים כועסים ותו לא! ואחר כמה דקות לפתוח שיחה עם הבן, שיחה נעימה וחביבה שלא לעשות כך, עם חיוך ונשיקה, ואולי גם סוכריה, כדי שיראה הילד שההורים אוהבים אותו, וכמו שכתוב במשלי (משלי כ”ה פסוק ט”ו) לשון רכה תשבר גרם, וכ”ש שלא לעשות כן בפני זרים, שזה מבייש את הילד, גם אם הוא בגיל קטן, ועוד יש בזה חילול ה' אשר עונו חמור מאד, רח”ל!

הייתי מעוניין להוסיף עוד, ואין כאן מקום להאריך.

בברכה והצלחה בחינוך הילדים

הרב צמח מאזוז

 

 

לעוד מאמרים של הרב צמח מאזוז
למאמר הבא
למאמר הקודם

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הרב צמח מאזוז

50
266
5

מאמרים חדשים

שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן