Menu

הלכה יומית (שישי) – באיזה גיל התחתנה רבקה?

close
error print mp4file_download file_download
אא

הלכה יומית (שישי) – באיזה גיל התחתנה רבקה?

מרן ראש הישיבה

הלכה יומית מפי מרן ראש הישיבה שליט"א לע"נ גאולה בת אסתר, ואורנה בת זהבה יום שישי כ"ד במר חשון התשפ"ג

יש מחלוקת באיזה גיל נישאה רבקה, היא נישאה כשיצחק היה בן ארבעים, אבל היא בת כמה היתה? לפי רש”י היא היתה בת שלוש, ויש דעה שהיתה בת ארבע עשרה.

ויש לנו סייעתא לרש”י, ממה שכתוב “וישלחו את רבקה אחותם ואת מיניקתה”, וכי היה לה מינקת בגיל ארבע עשרה? אבל מינקת בגיל שלוש זה מתאים יותר. והדעה השניה שרבקה היתה בגיל ארבע עשרה, נתלו בפירוש הפסוק על אברהם אבינו “ימים רבים”, כמה זה ימים רבים? רש”י אומר שזה עשרים וששה, אז בזמן העקידה אברהם אבינו היה בן מאה עשרים ושש, ויצחק בן עשרים ושש, ובאותו הזמן נולדה רבקה. וא”כ רבקה נישאה בגיל ארבע עשרה. כך כותבים תוספות (ביבמות ס”א ע”ב). וסייעתא לזה, “בתולה ואיש לא ידעה”, על תינוקת בגיל שלוש “ואיש לא ידעה”? איזה ידעה? אבל ארבע עשרה זה יכול להיות. אבל לפי הדעה הזאת של ארבע עשרה שנה, מה זה מינקת? “מינקת” פירושה חונכת שלה, שהיא לימדה אותה וחינכה אותה, אז היא צריכה אותה כל החיים. ולכן גם יותר מאוחר כתוב “ותמת דבורה מינקת רבקה”.

אבל כאשר ראתה רבקה את יצחק, כתוב “ותפול מעל הגמל ותאמר לעבד מי האיש הלזה ההולך בשדה לקראתנו, ויאמר לה העבד הוא אדוני”. לכאורה צריך לומר לה “בן אדוני”, לא אדוני. אלא אם נאמר שהיתה בת שלוש לפי רש”י, א”כ ראתה את יצחק מהודר ואמרה: זה בעלי? ילדה בת שלוש תינשא לאחד בן ארבעים?… אז אמר לה: תירגעי, “הוא אדוני”. כלומר זה אדוני אברהם, והבן שלו עוד לא ראית אותו. ואח”כ הסביר לה ש”הוא אדוני” זה יצחק, כי מה שקנה עבד קנה רבו, וכמו שאני עבד אביו אני גם עבד אליו. ולכן “ותק

לעוד וידאו מרן ראש הישיבה
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן