Menu

תלמוד ירושלמי

שאל את הרב

נוסח סיום מסכת ירושלמי

כו אומרים את שמות בני רב פפא או כסגולה. או מכיון שנתעסקו בסעודת סיום מסכת ומזכרים אותם לכבוד. או מכיון שמתו על קידוש השם כידוע. וכל הסיבות הניזכרות לעיל שייכות גם בסיום ירושלמי. וכן נוהגים בישיבה במוצאי שבת תענית דיבור שעושים סיום הזהר וסיום הרמב"ם ואומרים נוסח ההדרן הנ"ל בלי שינוי.

ביאור המעשה בכובס שאיבד עצמו לדעת

יסוד שאלותיך בהנחה שהכובס היה תלמיד חכם ויודע שתורה לא בשמים היא, ודין המאבד עצמו לדעת. אך מסתבר שהוא היה יהודי פשוט שמרוב צער שלא זכה להיות בהספד, איבד עצמו לכפר על עוונו. ואם כי ודאי לא טוב עשה, ואם היה שואל היו מורים לו לאיסור, אך מכיוון שטעה בדבר זה וחשב שהדבר מותר, לא נחשב "לדעת", ויש לו חלק לעולם הבא.

אופן הניקוד והקריאה בירושלמי שקלים

דְּלָא

ניקוד מילה בירושלמי

כְּדוּן.

זכורני שראיתי שבבבלי דף א' היה הכריכה, ואחר כך כשעשו הרבה דפים בהתחלה הפסיקו לציין דפים בכריכה ובדפים הראשונים אבל כיון שדפי הש"ס היו מפורסמים מאד לא רצו לשנות והמשיכו למנותם מדף ב', ואמנם בעלי רמזים עשו לזה דרשות, אך לפי פשוטו הוא מה שביארתי. בירושלמי שמעולם לא ציינו לפי דפים אלא לפי הלכות שינו גם כן את הדפים בירושלמי עצמו.

מי הוא הרב אליהו פולדיא

הכוונה לביאורו של ר' אליהו פולדיא על הירושלמי. ביאור זה לא נדפס בש"ס וילנא, ואף לא במהדורות הירושלמי המצויות, אלא נדפס בספר בפני עצמו (זולקובה תקע"ז).

מאמרים

לא נמצאו תוצאות

שאלה • סיפור • תשובה | דרשה קצרה לשבת פרשת שמיני

פרשת שמיני מתאפיינת כידוע בהלכות טומאה וטהרה של

לקריאה

שאלה • סיפור • תשובה | דרשה קצרה לשבת פרשת ויקרא

פרשת השבוע וחומש ויקרא פותחים בפסוקים “ויקרא אל

לקריאה
הצג עוד פריטים
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן