למה עמוני לא, ועמונית כן
אחת הסיבות שאסור לשאת מואבי היא בגלל שמוטב שכרו את בלעם לקלל את ישראל כמו שכתוב בדברים כ”ג ה’. וא”כ אדרבה בלק הוא שורש הבעיה, הוא שכר את בלעם ובגללו התחיל הציווי לא לגייר מואבי.
מאת: פלוני | תאריך: י״ב באדר ב׳ ה׳תשע״ו – מרץ 22, 2016
צריך עיון כי המפרשים בכתובות קג: (בן יהוידע ועוד) כתבו שההוא כובס היה תלמיד חכם ובעל תורה.
כבר נודע שבענינים שאין בהם נפק"מ להלכה מותר לכתוב ולחדש גם שלא כמ"ש המפז"ל, והנה הרב בן יהיודע ז"ל שציינת כתב "וידוע שאותו כובס היה חכם גדול ובעל תורה כנזכר בגמ' עכ"ל. ובעניי ל"מ בגמ' כלום, רק ראיתי שבספר דף על הדף ציין שמהרש"א בח"א נדרים (מ"א ע"א) כתב שאותו כובס הנזכר שם שהחזיר לרבי ששה אופנים בהלכה שנשכחו ממנו בחוליו, הוא אותו כובס דהכא. ע"ש וכן ראיתי בשטמ"ק בשם הרא"ם ונראה שלזה כיון הגרי"ח , ומאידך ראיתי להחת"ס בחי' שכתב שאולי אותו כובס הוא הכובס המוזכר בריש ב"ב שהטיל עליו רבי לשלם דמי הכלילא של המלך אחר שפטר כל הת"ח וכל שאר ע"ה ברחו , ע"ש נראה דמש"ל כונתי בס"ד ושו"ר שהפוסקים האריכו למעניתם ליישב מעשה הכובס דידן איש לדרכו פנה וכ"ז קמחא טחינא.