שאל את הרב
בהפטרת מטו"מ "חרבו מאוד" (ב,יב) - לפי הרב, החית בקמץ חטוף, והשוא נח (כמדומני שלא נמצא בתנ"ך כיוצ"ב בלשון ציווי). 1) מדוע אם כן הבית רפה, ולמה נשתנה מ"פרקו נזמי הזהב" שהוא בקמץ רחב ושוא נע? 2) האם יש מקום לגרסה של קמץ רחב ושוא נע (אע"פ שדוחה זאת ר"י ן' ג'אנח משני מסורות) שהרי נמצאת בכמה כת"י וכן שמעתי מהרב הררי שכן אומרים רוב ככל הספרדים (אם צריך לתקן מי שקורא כך)?
מרן ראש הישיבה
חָרְבוּ (בקמץ רחב) זה לשון עבר, אבל חָרְבוּ (בקמץ חטוף) זה לשון צווי, כמו שֹׂמּוּ שמים (שלפניה) שפירושה ישָמְמוּ (השי"ן בקמץ חטוף). וכן וְשָׂדְדוּ את בני קדם (ירמיה מ"ט כ"ח). אבל פָּרְקוּ (געיא באות פ"ה) מבנין פיעל כמו דַּבְּרוּ סַפְּרוּ. ויש לתקן מי שקורא אחרת.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור