Menu
שאל את הרב
print
אא

שאלה בענין חשמל בשבת. שאלתי מתייחסת רק לעצמות החשמל, לא לשיקולים של עובדא דחול, ולא לתוצאות אפשריות של השמוש בחשמל - תוצאות שלפעמים אסורות מסיבות אחרות (כמו בישול או השמעת קול נגינה).במקום שאין חוט להט ואין ניצוצות (כמו מכשירים אלקטרוניים), אוסרים את השמוש בחשמל בגלל איסורי מוליד, בונה, ומכה בפטיש. יש הרבה מחלוקות והשגות על איסורים אלה, והייתי רוצה לשאול על השגה אחת שהיא לענ"ד חזקה מכולן ולא ראיתיה בדברי הפוסקים.מה שחשבו בעבר על מהות החשמל אינו מעלה ואינו מוריד. כיום אנו יודעים שחשמל איננו אש (אלא רק שמנורה חשמלית עם חוט להט היא גחלת של מתכת, בלי ריאקציה כימית בין דלק לחמצן ובלי להבה). זרם החשמל הוא זרם של אלקטרונים ואין מי שחולק על זה, לא הפוסקים ולא המדענים. זרם זה דומה מאד לזרם מים בצנור. המתח החשמלי (וולט) דומה ללחץ המים וכמות האלקטרונים הזורמים (אמפר) דומה לכמות המים הזורמים. גם הנוסחאות המתימטיות שמתארות זרימת חשמל וזרימת מים נראות דומות לחלוטין. הדמיון בין מים ואלקטרונים גדול יותר ממה שרוב הצבור יודעים. למשל: ניצוץ חשמלי הוא אלקטרונים שעפים מצד אחד לשני בלי חוט מוליך, בדיוק כמו מים שיוצאים מהברז ועפים באויר בלי צנור עד שהם פוגעים בכיור. מים אפשר להעיף בכח למרחק גדול אחרי שיצאו מהצנור ואלקטרונים אפשר להעיף בכח למרחק גדול אחרי שיצאו מהחוט המוליך. יש כלי שאוגר מים ויש כלי שאוגר אלקטרונים (קבל חשמלי). יש מנוע מסתובב שמופעל ע"י זרימת אלקטרונים (מנוע חשמלי) ויש מנוע מסתובב שמופעל ע"י זרימת מים. יש מכשירים שמתעוררים לפעול את פעולתם ע"י זרימת אלקטרונים (טענת החזון-איש לאסור בונה) ויש מכשירים שמתעוררים לפעול את פעולתם ע"י זרימת מים. יש מכשירים שע"י זרימת אלקטרונים הם מולידים פעולות למיניהן (טענת הבית-יצחק לאסור מוליד) ויש מכשירים שע"י זרימת מים הם מולידים פעולות למיניהן. עם זרם חזק של מים אפשר לקדוח חורים ועם זרם חזק של אלקטרונים אפשר לקדוח חורים. ויש עוד הרבה דוגמאות.מפסק חשמלי הוא ברז לאלקטרונים. לענין הלכות שבת, ברז אלקטרונים פועל בדיוק כמו ברז מים. כשמפעילים ברז מים מעל הכיור מולידים או עוצרים זרם מים בצנורות המים והביוב, בונים או סותרים את מעגל זרימת המים בצנורות, וכשעושים זאת בפעם הראשונה יש בזה משום מכה בפטיש. אותו דבר בדיוק קורה כשמפעילים ברז אלקטרונים - מולידים או עוצרים זרימת אלקטרונים בחוטים, בונים או סותרים את מעגל זרימת האלקטרונים בחוטים, וכשעושים זאת בפעם הראשונה יש בזה משום מכה בפטיש.מכאן אנו למדים שדין הפעלת ברז אלקטרונים בשבת (במקום שאין הבערה וניצוצות) צריך להיות זהה לדין הפעלת ברז מים בשבת, מכל הבחינות - מוליד, בונה, ומכה בפטיש. יותר מזה, זרימת מים נראית לעין ומורגשת בחושים בגשמיות. זרימת אלקטרונים אינה נראית לעין ובמתח נמוך אי אפשר להבחין בה בחושים. זה דומה להבדל בדיני כשרות בין שרצים גדולים הנראים לעין וחיידקים שאינם נראים לעין. על כן, דיני מים בשבת צריכים להיות חמורים יותר מדיני אלקטרונים, ולא להיפך כמו שנוהגים בימינו. אם ברז מים מותר בשבת אז קל וחומר שברז אלקטרונים מותר בשבת. ואם ברז אלקטרונים אסור בשבת אז קל וחומר שברז מים אסור בשבת. כדי שלא לעשות חוכא ואיטלולא מההלכה, ההלכה צריכה לענ"ד להיות ששניהם מותרים, או שניהם אסורים, או ברז מים אסור וברז אלקטרונים מותר!בברז מים פתוח בחלקו - אפשר לשנות את קצב המים הזורמים בלי חשש מוליד, בונה, ומכה בפטיש. גם בברז אלקטרונים פתוח בחלקו - אפשר לשנות את קצב האלקטרונים הזורמים בלי חשש מוליד, בונה, ומכה בפטיש. ואכן יש המתירים זאת כשאין חשש מוליד, בונה, ומכה בפטיש.ועכשיו השאלות:א. אם דנים בנושא זה בלי להחליט מראש שברז אלקטרונים אסור, ובלי לחפש פלפולים דחוקים להצדקת האיסורים שהורגלנו בהם, אז, כיצד יתכן המצב ההפוך בימינו בו ברז אלקטרונים (במקום שאין הבערה וניצוצות) אסור בשבת בשעה שברז מים מותר? ואם נקח בחשבון את ההלכה: "הורו בית דין שיצא השבת לפי שנתכסית החמה, ודימו ששקעה, ולסוף זרחה החמה, אין זו הוריה, אלא טעות." (רמב"ם, הלכות שגגות, פרק יד, ז) אז אולי באמת יש כאן טעות? ואולי באמת שניהם מותרים, או שניהם אסורים, או ברז מים אסור וברז אלקטרונים מותר???ב. יש הרבה מצבים בהם אותה פעולה לפעמים מותרת בשבת ולפעמים אסורה. לדוגמא: מותר לפתוח דלת להכנסת אויר הביתה; אסור לפתוח דלת אם יש לידה נר דלוק; ואין אוסרים את פתיחת כל הדלתות בעולם מחשש שמא יש לידן נר דלוק. וכן: מותר להזיז שלחן שיש עליו אוכל; אסור להזיז שלחן שיש עליו נרות דולקים; ואין אוסרים את הזזת כל השלחנות בעולם מחשש שמא יבואו להזיז שלחן עם נרות דולקים. מותר לפתוח ברז מים בכיור; אסור לפתוח ברז מים בחצר מעל צמחים; ואין אוסרים פתיחת כל ברזי המים בעולם מחשש שמא יבואו להשקות צמחים. אם כן, מדוע לא יגדירו הפוסקים פעולות אסורות ופעולות מותרות בברז של אלקטרונים, בדיוק כמו שיש פעולות אסורות ופעולות מותרות בנושאים אחרים?

מרן ראש הישיבה

עיין באנציקלופדיה תלמודית ערך חשמל ובספרי הגרש"ז אוירבך "מאורי אש" ועוד. אם לא הספיק לך – תפנה למכון ההלכה הטכנולוגי בירושלים.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן