אני מתפלל שחרית -לעיתים- במנין אשכנזי כשהרב הוא חבדניק. בשבוע שעבר התפללתי שם ואני וכהן נוסף עלינו לנשיאת כפיים וכהשץ הגיע לברכ"ה החל לקרא:אלוקינו ...ברכנו בברכה ...ע"י כהניך כאמור, כהנים . ואז אנחנו הכהנים החלנו לברך. לאחר התפילה פניתי לרב ואמרתי לו שהתפללתי כאן בעבר ולא נהגתם כאמור לעיל,ומה התחדש לכם שהתחלתם לנהוג כך... הרב ענה לי שכך צריך לנהוג...והראה לי בסידור אשכנזי נוסח הארי (עמ 326) הלכות ברכת כהנים שכך צריך ... חיפשתי בשו"ע וראיתי שהרמ"א דוקא כתב שאם יש כהנים לא יאמר "אלוקינו...", ובאמת ראיתי בשו"ע של הרב גנצפריד בהלכות נשיאת כפיים כפי שכתוב בסידור הנ"ל ובהגהות של הרשל"צ הרב מרדכי אליהו כתב שלא יאמר:"אלוקינו..." . שאלתי האם יש להם על מה שיסמוכו באופן ברכת כהנים הנ"ל או שזה הפסק גמור של הש"ץ ,וכן רציתי לדעת אם יש מהאחרונים או מהראשונים שסובר שאם יש כהנים החזן צריך לאמר:"אלוקינו..." ועל מה סומך הרב גנצפריד שפסק כפי שפסק?
הרב רזיאל כהן
הרמ"א בהגה (סימן קכ"ח סעיף י') דוקא כן הביא שיש אומרים נוסח אלקינו ואלקי אבותינו וכו', ושכן נוהגים במדינותיהם, ומקור המנהג מדברי התוספות בברכות (דף ל"ד ע"א) ד"ה יענה, ועוד ראשונים. וכן הסכימו הרבה אחרונים, וביניהם הגר"ז מלאדי בש"ע שלו (סעיף ט"ז). וא"כ ודאי שיש להם על מה שיסמוכו. ומה שכתב הרמ"א בתחילת דבריו "ולא יאמר אלקינו", נראה שכוונתו בזה לפרש את דברי מרן הקצרים, אבל מנהגם באמת לאמרו וכמו שסיים.