שאל את הרב
print
אא
א) קראתי בתיקון קוראים של איש מצליח שאם יש קמץ בסוף מילה זה כאילו שכתובה שם האות ה', ולכן במלה אחרי אין דגש בראש מילה. כמו ב:"עמך בית ישראל" אין דגש באות ב' של המילה בית כי האות ה' מבטלת את הדגש. אבל בתפילת 18 בסוף יש משפט שהכלל לא חל בוא ורציתי לדעת מדוע? המשפט הוא: "ואחרי מצותיך תרדוף נפשי." במילה מיצותיך יש קמץ באות ך' ובמילה אחרי "תרדוף" יש דגש באות ת'. מדוע? ב) ראיתי הרצאה באינטרנט של הרב חיים יפה מישיבת "עטרת חכמים" והוא הסביר שבקריאת שמע במשפט "בכל לבבך ובכל נפשך" במילה "ובכל" יש באות ב' שווא נח למרות שיש לפניה תנועת "שורוק" שאחרי שורוק שזו תנועה גדולה אמור ליהיות שוא נע, בגלל שבראש מילה באות ו' אמור ליהיות שוא ולא שורוק, וששורוק הוא תנועה שמצטרפת לאות ולא עומדת בפני עצמה, ורק בגלל שקשה לאמר שני שוואים בראש מילה אנחנו אומרים שורוק אבל באמת ראוי ליהיות שם שוא נע ובגלל זה באות בית יש שווא נח.. וכאן השאלה שלי-ראיתי מילה בתפילת שחרית לפני קריאת השמע הראשונה במשפט :"בבתי כנסיות ובבתי מדרשות" יש שורוק באות ו' של המילה "ובבתי" ובכל זאת יש שוא נע באות ב'. מדוע?

הרב ליאור כהן

א) זה מטעם שמלת מצוותיך בהפסק. וזה כלל של מפסיק. ב) שם זה מטעם כלל הדומות. פי' שכל שתי אותיות דומות שהראשונה בשוא השוא נע. וכן יש כמה מילים כגון וללוי וללאה ובבואה.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0