מדוע ביום טוב שחל בערב שבת אין מנהגינו לקחת "לחם משולש"- היינו שלושה כיכרות ללחם משנה. הרי כל הטעם ללחם משנה הוא משום שבערבי שבתות וימים טובים ירדה מנה כפולה. אם כן- לכאורה ביום טוב שחל בערב שבת צריך לקחת שלושה לחמים- משום שבערב יום טוב ירדו שלושה כיכרות- אחת לצורך ערב יום טוב, אחת לצורך יום טוב, ואחת לצורך השבת שלאחר היום טוב, ומדוע אם כן אין נוטלים ביום טוב שחל בערב שבת שלושה כיכרות?
הרב רזיאל כהן
אם נבוא לדקדק לעשות את ה"לחם משנה" כפי שהיה אצל אבותינו אוכלי המן במדבר, א"כ היה לנו לעשות את ה"לחם משנה" ביום שישי ולא בשבת, שהרי באמת רק ביום ו' היה על שלחנם ב' מנות, אבל בשבת לא נותרה להם אלא מנה אחת.
אלא אנו עושים כן בשבת זכר לנס שאירע ביום ו', להורות שיום זה שאנו עומדים בו כעת הוא מקודש, וכבר מבעוד יום היה הקב"ה מזמן לנו את המזון עבורו. וכיון שכך, אע"פ ביו"ט שחל בערב שבת היו יורדים מבערב ג' מנות – מ"מ כדי להראות קדושת היום שהוכנו מזונותיו מבערב – די בלחם משנה.
ואדרבא המנה השלישית תפגום בכבוד היום, מאחר שלא הוכנה עבורו אלא עבור השבת שאחריו.
ובפרט שבכל כיוצא בזה בדר"כ לא חילקו חז"ל בתקנתם.