Menu
שאל את הרב
print
אא

בירור כמה שאלות בסידור אי"מ, אציין שאני מתפלל בו ואיני מקנטר. א. בברכת מקבץ נדחים כתוב באי"מ וקבצנו מהרה יחד מארבע, ואילו בהמון סידורים אחרים ליתא תיבת מהרה שם. מדוע בסידור אי"מ הוסיפו את המילה מהרה? ובפרט לפי מש"כ רה"י שליט"א בלאקומי גירסא באהבת עולם, ברכה ושלום (מהרה) מארבע, ל"ג שמא יקרא מארה, ועדיף למחוק. ועוד, האם באמת ראוי שבשביל חשש שכזה נמחוק מילה שרבנו האר"י כתב להדיא לאומרה? ואם כן, נגיה כל מילת מהרה שבתפילה. ב. חסם פי שטן, בסידור העדיפו את הגיסרא הנ"ל על פני חתום. השאלה היא מדוע? אמנם כך העדיף מרן האי"מ, אך מה הנימוק שבזה? מהו הצורך שבגללו ראה הרב ע"ה לשנות מהגירסא הקדומה והמקובלת? ג. מודים.. אתה הוא לדור ודור. נודה.. כך גרס הרב אי"מ. כנ"ל, מדוע העדיף הגרסא הנ"ל? הרי ברוב הסידורים אין הגרסא כך. ד. כנ"ל לעניין שאתה, הש' בקמץ. לא ראיתי סידור ספרדי שגורס כך מלבד אי"מ. מדוע? ה. בסידור עוי"ח לפעמים חולק על הגרסא בסידור אי"מ, האם יש ספר מסודר על הנוסחאות שבסידור, ומתרץ קושיות? ו. שמעתי הקלטה של הגר"מ לוי משנת תשנו שאומר בתורתך הך' בשוא. האם הרב סבר שלא לשנות נוחסאות עפ הדקדוק?

הרב חנוך הכהן

א. מרן שליט”א לא ימחק מלת מהרה רק בגלל השיבוש שקוראים מארה, אלא עיקר טעמו שיש שם כפילות “מהר” והבא עלינו… “מהרה”, וכיון שיש כפילות העדיף למחוק מלת מהרה שבה יש שינוי לרעה. ומ”ש שהאר”י כתב לאמרה שם לא כתוב שיש ענין ע”פ הקבלה אלא הביא גירסא זו בסתם. ולגבי תקע בשופר לא נכון לומר שבאי”מ “הוסיפו” תיבת מהרה, אלא גרסו כן ויש סידורים שלא גרסו.

ב. הטעם שמרן האי”מ זצ”ל העדיף כן כי לא מצאנו בלה”ק חתום על פה. וכ”ד הגאון רבי שאול הכהן זצ”ל.

אם לא הבנתי כוונתך בזה, נא לבאר לי שוב.

ג. רוב הסידורים של היום אינם ראיה, ובפרט שהם מעתיקים אחד מהשני. ולגוף הדבר כתב מרן שליט”א בקונטרס לאוקמי גירסא שכ”מ באבודרהם, ואם ירצה כת”ר הרחבה יעיין באור תורה ניסן התשס”ז סי’ צ’.

ד. בגלל שהפסוק היחיד שכתוב בו שאתה (שופטים ו’ י”ז) הש’ בקמץ. וגם בגלל שיש מחליפים לש’ שמאלית ונשמעים כעובדים לטלה.

ה. ספר בגדי ישע מאת הרב הלל פלוטקין שליט”א, אך איני יודע אם מתייחס לכל ההערות.

ו. לא ידוע לנו.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן