מנין פועלים
אם אפשר להתפלל אחר כך אפילו ביחיד, עדיף יותר, ואם לא אפשר להתפלל פועלים בשעת הדחק כזאת.
בסימן קסח בסעיף ט' בב"י מובא דברי הרשב"א שהביא את דברי הראב"ד שעל פחות מכזית מברך במ"מ ואם אכל כשיעור יברך מעין שלוש..." ושאלתי היא - מה מקורו של הראב"ד לומר דין כזה ( הרי כל ילד יודע שאפילו על פירור לחם מברכים המוציא ) ושאלה שניה - האם יתכן שהראב"ד התכוון למשהו אחר?
– מה שהיום כל ילד יודע שאפילו על פירורי לחם מברכים המוציא – זה אחר שנפסקה ההלכה שלא כדעת הראב"ד.
– פשט הדברים נראה כמו שהבין כת"ר.
מאת: פלוני | תאריך: י׳ באדר ב׳ ה׳תשע״ט – מרץ 17, 2019
בהמשך לשאלתי מספר 18893 ( בעניין במ"מ בדברי הראב"ד ) רציתי לשאול, האם ייתכן שהתכוון הראב"ד לומר את דינו דווקא בדין חביצא שדיברה הגמ' שהרי אפשר לנסח את דברי הראב"ד גם כך: "בישל פחות מכזית מברך במ"מ ואם אכל כשיעור מברך מעין שלוש " רצוני לומר שהד"ה שפתח הש"ע קצת מטעה אולי הראב"ד לא התכוון כלל לפת ממש ( ועוד ראיה שהרשב"א התייחס לד"ה אמר רב יוסף שזה בדין חביצא ) - אני אשמח לדעת גם אם יש איזשהו חכם שדיבר בנוסח כזה אפשרי?
ההבנה החדשה שמציע כת"ר (וכנראה רמז עליה גם במכתבו הקודם), היא מה שהתכוונתי לשלול בתשובתי הראשונה.
ואפילו אם נתפוש הבנה זו כדי לתרץ את התמיהה, עדיין תשאר לנו תמיהה חדשה – איך יתכן שעך חביצא (שהוא לחם גרוע) יברך על המחיה אפילו בפחות מכזית ? גם מכל מהלך דברי הרשב"א נראה שדברי הראב"ד אמורים על לחם גמור. שוב ראיתי בספר הבתים (הובא בקובץ שאלות קמ"א) דמשמע שהראב"ד דיבר רק על פירורים.