Menu
שאל את הרב
print
אא

שמעתי בשיעור שכאשר הכהנים היו מברכים את העם בבית המקדש, הם היו עושים את זה שונה ממה שאנחנו רגילים בבית הכנסת. 1.האם בזמן זה ברכת הכהנים היא דאורייתא? 2.למה יש מקומות בטבריה ששם לא עושים ברכת הכהנים בחול? ואם נכון נוהגים שם הכהנים שלא יוצאים החוצה כאשר הש"ץ מקריא את "הברכה המשולשת"? 3.האם נכון שברכת הכהנים ע' כהן בודד היא רק דרבנן ובשנים ויותר - דאורייתא? אם כן, אז מה עושים כאשר לאחד משני הכהנים יש חיוב לעלות לש"ץ?

הרב רז צבי הרשפינוס

1. לדעת מרן הש"ע (סימן קכ"ח ב')  ולרמב"ם (פט"ו מהלכות תפלה הי"ב) ולהרבה ראשונים גם בזמן הזה בברכת כהנים הוא מן התורה וכן עיקר להלכה,ראה בהלכה ברורה (ח"ו עמוד ש"ל) [אולם לדעת הגאון היעב"ץ במו"ק ועוד כמה פסוקים רק במקדש הוא מה"ת]
2 מה שכבדו ראה שלא ברכו ברכת כהנים כנראה היה זה בבית כנסת אשכנזי שדעת חכמי אשכנז בחו"ל כדעת הרמ"א (סימן קכ"ח סעיף מ"ד) שלא נושאים רק ביו"ט בלבד שאז שרווים בשמחה ורגועים וכשאר עלו לארץ ישראל גם האשכנזים קיבלו עליהם דעת הספרדים ונוהגים לברך בכל יום, אולם כתה הגאון הרב וואזנר זצל בשו"ת שבת הלוי שבגליל (צפת טבריא ועוד) עדין נוהגים כמנהגם בחו"ל ואין שום איסור להשארלכהן בזמן קריאת החזן משום שאין כוונת החזן לזה.
3. יש מחלוקת בזה לדעת הט"ז (קכ"ח סק"ג) אסור מן התורה ולדעת המג"א (ס"ק ט"ז) זה מדרבנן, ויש בפוסקים דעות לכאן ולכאן [ראה באורך בבירור הלכה ס"ק ל"ז) וכאשר יש חיוב לכהן לעלות חזן רשאי לעלות חזן הלכה ברורה שם עמוד תכ"ה

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן