איספנדות
עיין למרן בב”י (סי’ ש”א) בשם הר”ן שגם דברים שאנו מסופקים אם הם מועילים או לא מותרים, ואין חשש משום דרכי האמורי, אא”כ ידענו שאינם מועילים. וכן דעתו בשלחן ערוך (שם סעיף כ”ז). ומכל מקום יש לבדוק שבלחש אין איזה דבר שקשור לעבודה זרה.
רציתי לדעת מהיכן מגיע המנהג של עדות טוניס וגרבא שלא לומר תיקון ליל שביעי של פסח? שמעתי בעבר שהרב יצא כנגד זה. האם זה נכון ומה המקור לכך?
אין זה מדויק כלל, בג'רבא ותונס היו כאלה שעושים תיקון זה (עין בספר ויען עמוס ח"ב עמוד ר"ו, ובספר עלי הדס פרק י"ב אות כ"ד)
ומה שכתב "שמו"ר ראש הישיבה יצא נגד מנהג זה", אין זה נכון וראה בתשובתו שנדפסה בירחון אור תורה (ניסן התמ"ט סימן ק"ד אות ג') ושוב נדפסה במחזור איש מצליח-פסח שם כתב שאין נכון לבטל מנהג זה לגמרי, כי יש בו כיספוים עזים לגאולה וכו' ע"ש . וכן הוא נוהג עד היום בבית מדרשו לעשות תיקון זה ברוב עם עד קרוב לחצות לילה