כבוד הרב הצדיק,איש של אמת!!! אני חוזרת בתשובה ב"ה כבר 11 שנה בזכותכם!!! לאחרונה קראתי את הספר "עולמות של טוהר" ויש שם תמונות איך הלכו היהודיות בכל העולם ובישראל לפני 150 שנה בערך.שיא הצניעות: שכבות על שכבות- שכמיה ורדיד כל אחת שיוצאה לרחוב. כשכולן הבינו ששוק באישה ערווה.ובעוונותינו, השוק מתגלה.ולא מובן לי 1.על סמך איזה מקור רבנים כותבים כהקדמות לסידורים לאישה שמותר כמה סמ' אחרי הברך שתגיע החצאית.איפה שוק באישה ערווה? 2.קראתי על המקור ללבישת הרדיד מהרמב"ם הלכות אישות פרק כ"ד הלכה י"א, י"ב והביאו השולחן ערוך באבן העזר סימן קט"ו סעיף ד' והמשנה ברורה סימן ע"ה ביאור הלכה ד"ה "מחוץ לצמתן".ועוד כתב רמב"ם הלכות אישות פרק י"ג הלכה י"א.ואבן העזר סימן ע"ג סעיף א. אם אפשר שהרביעבור על מקורות אלו ויסביר למה היוםאין רב שמטפטף קצת עטרה ליושנה בתחום כל כך קדוש וטהור שכזה?אני אישית מאוד אוהבתאמת וכשלמדתי את הסוגיה שמחתי בקידוש השם שכזה ואני מתמלאת גאוה יהודית ללכת ברחובות כך ולנסות להחזיר עטרה ליושנה.סליחה על המכתב הארוך.ותודה על טרחת הרב בנושא
שאלת המשך:
מאת: פלוני | תאריך: ב׳ בניסן ה׳תשע״ז – מרץ 29, 2017
בקישור שנשלח לא היה תשובה לגבי הרדיד
הרב אדיר כהן
עיין בשו"ת יבי"א ח"ד (חאה"ע סימן ג' אות ד') שכיסוי ראש הוא מן התורה ולא ישתנה בשום זמן, אך רדיד הוא רק מנהג שנהגו בו לתוספת צניעות, ואם לא נהגו באותו מקום אפשר להקל. ע"ש אבל וודאי שהרוצות להחמיר בענייני צניעות יבורכו בכל מילי דמיטב
שאלת המשך:
מאת: פלוני | תאריך: כ״ז בניסן ה׳תשע״ז – אפריל 23, 2017
תודה רבה על התשובה.אנחנו באמת מעריכים את כבוד הרב אדיר כהן.אך אם אפשר את דעת מרן ראש הישיבה בנושא הרדיד.היינו רוצים תשובה מלשון קדשו.
מערכת האתר
יש תשובה של מרן שליט"א בכתב יד שנשאל על שאל (רדיד) ורעלה שבאותה תשובה כתב שזה נגד זה וכשנשאל שוב על שאל (רדיד) בלבד כתב וז"ל "רק על הרעלות דברי, אבל "שאל" לבד אין בזה בעיה. ודרך אגב רמזתי על הלובשות "שאל" לגוף וחובשות פאה נכרית" עכל"ק
שאלת המשך:
מאת: פלוני | תאריך: ד׳ באייר ה׳תשע״ז – אפריל 30, 2017
אפשר לקבל את התשובה המלאה של הרב מה שכתבתם שיש תשובה בכתב ידו?
מערכת האתר
מרן שליט"א נשאל בעלון פנני הפרשה מה דעתו על השאלים ורעלות ושם נראה שאין דעת מרן נוחה מזה, ואברך מהישיבה שאשתו לובשת שאל שלח מכתב ארוך למרן (שאין כאן המקום לפרסמו וד"ל) ומרן ביאר את דעתו שכוונתו על הרעלות אבל על ה"שאל" לא דיבר
וחבר סיפר לי שאשתו התחילה במקום עבודתה ללכת עם שאל ושם לא ראו זה בעין יפה (שזה סוג של פריצת גדר) והם שאלו את מרן שליט"א ומרן ענה איזה פריצת גדר יש באדשה שמחמירה בצניעות"
אבל צריך לסייג שדעת מרן שלא חייב ללכת כך אלא למי שרוצה להחמיר על עצמה
שאלת המשך:
מאת: פלוני | תאריך: ד׳ באייר ה׳תשע״ז – אפריל 30, 2017
לא דיברתי על שאל וגם לא על רעלה.רק על רדיד. אפשר בבקשה להראות לרב מאזוז את השאלה המקורית ולומר לו להתייחס רק לרדיד
מערכת האתר
רדיד ושאל זה בדיוק אותו רעיון אם לא בדיוק אותו דבר ומרן שליט"א גילה דעתו בזה ואכמ"ל
שאלת המשך:
מאת: פלוני | תאריך: י״ב באייר ה׳תשע״ז – מאי 8, 2017
זה ממש לא אותו דבר.אם תעיינו במקורות שהבאנו תראו את ההגדרות המדוייקות.רעלה זה כיסוי לפנים.אפשר בבקשה שמרן יקרא את השאלה המקורית שלנו ויתייחס לנושא?תודה
מערכת האתר
ביארנו למעלה שדעת מרן שליט"א אינה נוחה "מרעלה" (כיסוי הפנים) אבל על שאל ורדיד גילה דעתו שאין בזה שום חשש
(ולא הבנתי מה לא מספיק במה שהבאנו את שתשובת מרן כת"י)