מחילה מכב', זה לא קשור יין הבדלה לאכילת דגים וכדומה, כי יין הבדלה זה בא בשביל המצווה, ולא בשביל לגרור תאוות המאכל, ולא דומה לשאר מאכלים שהוזכרו ביחווה דעת, שם כתב מפורש שדווקא בדברים שגוררים תאוות המאכל. וראה בזה גם בשות אור לציון שחילק בזה.
הרב אהרן מאזוז
אין חילוק זה מספיק שגם ביין של ההבדלה י"א שאין צריך לברך ברכה אחרונה וכמו המשנ"ב שם וחשש לדבריו, אלא שחידש שאם הוא קודם הסעודה יכול לברך דלכ"ע לא חשיבא ברכה שאינה צריכה, אמנם דעת מרן מלכא הגר"ע יוןסף זצ"ל אינה כן אלא שגם ככה"ג חשיבא ברכה שאינה צריכה ולכן אף שגם בבשר ודגים ושאר דברים שבאו קודם המזון אין ברהמ"ז פוטרתן מ"מ ס"ל שלא יברך ברכה אחרונה אף קודם הסעודה אלא שי"ל דגביי יין של הבדלה שמרן פוסק בו שכל שאין מתכוון לשתות יין בסעודה יש לברך עליו ברכה אחרונה, יש לסוך עליו לברך עכ"פ קודם הסעודה ואכמ"ל ובע"ה נרחיב בזה במהדורא הבאה בל"נ