Menu
שאל את הרב
print
אא

בעניין מה שאמר הרב על פטירת רחל אמנו שהיה ידוע שנפטרה בחודש השני, הנה ראיתי בלוח שנה 'עיתים לבינה' שכתב שלפי מדרש "פסיקתא דרב כהנא" נפטרה רחל בין פסח לעצרת, ולפי מה שאמר הרב זה מסתדר, שנפטרה בי"א אייר. ולעניין מה שכתב על ה'אבן עזרא' אפשר לומר שלא נעלם ממנו הפסוק, אלא מה שאמר ואין רע לו כוונתו למלה 'ברת' ללא כף הדמיון (אלא באות אחרת, כגון מש"ה ל"ב) שזה לשונו שם: "כברת הארץ – יתכן היות הכ"ף לדמות, ויהי 'ברת' – מדת מהלך, ואין רע לו." ויש לי שתי שאילות שעלו לי בזמן האחרון, אם יוכל הרב להאיר עיני ושכרו כפול מן השמים. א' מדוע בתפילת יוצר של שבת אנו אומרים: גדלו וטובו מלא עולם, הג' קמוצה, בעוד שבה'ללוי'ה כתוב גדלו הג' שרוקה: "הַלְלוּהוּ כְּרֹב גֻּדְלוֹ" (תהלים קנ, ב). ב' מילת תִשבחתא שאנו אומרים בקדיש התיו חרוקה, לכאורה היא צריכה להיות שרוקה וכמו בכל המקומות בתרגום אונקלוס ויהונתן שהרי היא מילה ארמית, ויתרה מזו אף הרמב"ם בסדר תפילות הוצאת פרנקל אף בלשון הקודש עצמו גורס "מהולל בתושבחות". 

מרן ראש הישיבה

הפירוש שאמרת על אבן עזרא אינו נכון. לעומת גדלו בשורוק בתהלים יש חמש פעמים בתנ"ך גָדלו בגָדלו בגָדְלֶך גָדלך בקמץ חטוף.
תִשבחתא בחיריק ע"פ האר"י ז"ל, והמקור בספר מכלול להרד"ק (דף קס"ו סע"א) אלא שהרד"ק מדבר בעברית ולא בארמית, והתמנים גורסים בקדיש תושבחתא בשורוק

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן