
ביאור דברי השלחן ערוך בדין עיסה שנילושה במי פירות
שאלות נוספות בנושאשלום לכבוד הרבנים שליט"א השאלה שלי ברשותכם היא בסימן קס"ח סעיף ז' כתב השוע ג' דעות מהי פת הבאה בכיסנין והדעה השניה היא דעת הרמב"ם ( וכמו שהסבירו בב"י) המג"א מקשה על הסעיף הנ"ל והוא כותב דקשה דהרמ"ם גופיה בהלכות חמץ ומצה כתב דעיסה שנילושה במי פירות יוצאים בה ידי חובת מצה ובגמרא משמע קצת וכו' ולא זכיתי להבין דברי קודשו חדא דאם בא להקשות מהלשון של השו"ע ששינה מלשון נילושה לעירב בה כמו שכתב המחצ"ש א"כ כמו שהסביר שם השו"ע נילושה לאו דווקא הוא הדין כאן ועוד למאי איצטריך לשון ובגמרא משמע אם אכן הלשון קשה אשמח אם יבארו לי את העניין בקצרה תודה
הרב רזיאל כהן
לענ"ד אין צורך להגיע לפירושו של המחצית השקל, המגן אברהם מקשה קושיא אחת פשוטה המורכבת משתי שלבים.
1. שהרי מבואר ברמב"ם שמצה שנילושה במי פירות יוצאים בה ידי חובה בפסח.
2. ובגמרא משמע דעל עיסה כזו (שיוצאים בה) מברכים עליה מזונות.
ואיך כותב כאן מרן (והרמב"ם) שמברכים על עיסה כזו מזונות. ובתירוצו הראשון מחלק בין דבש שמן וחלב ובין שאר מי פירות. ורק בתירוצו השני יצא לחלק שבהלכות פסח מדובר עם תערובת מיםגם כן, ולכן יוצאים בה ידי חובה ומברכים עליה ברכת המזון, מה שאין כן בהלכות ברכות מדובר בלא מים ולכן ברכתה מזונות דלא כמרן. ומה שהקשה כת"ר על מחצית השקל "שגם כאן יסביר מרן שנילושה לאו דוקא" לא הבנתי איך תירץ בזה קושיית המגן אברהם.