כוונתי היא שלמרות שזה שגידלוהו על טעותם מוציאו מגדר מין לעניין מורידין אין דינו כישראל אלא אם שומר שבת כמוכח מדברי הרמב"ם בהלכת ערובין וכמובא בהדיא בשולחן ערוך הרב הלכות רבית סעיף פ' שאין להחיות את בן המומרת כדי שלא לגדל בן לעבודה זרה. ולמרות שאין דינו כמזיד ומביא חטאת אין אונס זה מכניסו לגדר ישראל ללא שמירת שבת
הרב מאיר גבאי
מדבריך בש"ע הגר"ז ז"ל משמע ז"ל משמע דוקא לעבודה זרה אבל לא תאמר שאסור לְיָלֵד נשים שאינם שומרות תומ"צ ודבריך מאוד לא ברורים אמור לי בדיוק לאיזה דבר אתה מתכיון כי יש דברים שדינו כישראל כגון אם קידש לרוב ככל הפוסקים קידשיו קידושין הגם שיש מחלוקת גם לעניין ריבית יש מחלוקת
ויש מחלוקת בין האחרנים על מחללי שבת של דורינו שאינם בגדר זה כמו שכתב חזו"א שהם חשיבי כלפני תוכחה שאין מי שיודע להוכיח ונפמ"ק ליין נסך כמ"ש בבנין ציון דיש אנשים שעושים קידוש ואולי באים גם לבית הכנסת ואח"כ נוסעים או מחללים שבת ומשמע שמאמין שה' ברא עולם בששה ימים וכו' ויש מי שאומר שאם איני מעשן בפני הרב כגון שהיה מעשן וכשהגיע רב הסיר מפיו הסגריה והורידה או שהסתירה אינו בגדר זה ובקצרה צריך לדון כל דבר לגופו