Menu
שאל את הרב
print
אא

בשו"ת יחוה דעת חלק ה' הביא הרב עובדיה זצ"ל מחלוקת בין רבני המערב לתוניסיה לגבי פסקי הרמ"א במקום שמרן לא גילה דעתו, והנה אני לא ממש מצאתי מחלוקת בין רבני המערב לרבני תוניסיה כי רבני המערב כמעט כולם פה אחד קבלו את פסקי הרמ"א ואילו בין רבני תוניסיה נמצאה מחלוקת. אבל לעיקר חוסר הבנתי הוא מה שכתב הרב זצ"ל "אולם בארץ ישראל המנהג פשוט לדידן שהמוחזק שפיר יכול לומר קים לי נגד פסק הרמ"א" ודעתי הקצרה נתקלה בחומת השאלה מאין ראייתו כי כך הוא המנהג? ומי הם המקיימים אותו? ולמה בני המערב ותוניסיה לא יכולים להמשיך במנהגם הרי כל הטעם שצריכים לנהוג בארץ ישראל כדעת מרן הוא מצד שקיבלו אותו עליהם כמרא דאתרא ופשוט שלא קיבלו עליהם שום קבלה בפסק שמרן לא גילה דעתו, וא"כ כשבאו כל בני המערב ותוניסיה לארץ ישראל מכח מה יאמר להם עזבו דרכיכם הרי אין בזה שום קבלה של דורות קודמים? ואני אמנם ג'רבאי אבל לא מצאתי בעיניי המסומות למה בני המערב לא יחזיקו במנהגם ופסקם? מהיכן ראייתו ואיך למד הרב כן??

הרב רחמים מאזוז

כוונת הרב עובדיה זצ"ל כך היא, שחכמי המערב כולם שוים לטובה לפסוק כמור"ם, אבל בין חכמי תונס וג'רבא יש מחלוקת אם אומרים קים לי כנגדו או לא. ונראה שהרבנים היותר מאוחרים דעתם לומר קים לי נגד מור"ם כאשר חולקים עליו הש"ך או הט"ז או שאר גדולי האחרונים.
והשאלה מאין ראייתו של מרן הרב עובדיה. כבודו ידע שבארץ ישראל חיו הרבה גדולים, חוץ מהרב חיד"א שנתפרסם מאוד. ורבנים אלו נחשבים מארי דאתרא והולכים אחריהם כמו מרן. וגם מרן הגר"ע היה דיין יותר משלושים שנה ובקי במנהגי ארץ ישראל ומסתמא ידע וראה בתשובות של גאוני ירושלים שפסקו שלא כדברי מור"ם. והמחפש בתשובות יביע אומר ימצא בחלקי אבן העזר וחושן משפט בדינים שנחלקו מור"ם והבאים אחריו שנפסק כדעת החולקים (וקל וחומר אם האשכנזים עצמם חולקים על מור"ם כל שכן חכמי ספרד שחולקים עליו) ותן לחכם ויחכם עוד.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן