לגבי הכרזת תענית
כולם לא מכריזין על צום גדליה, עיין בכה”ח שם אות כ”ז שיש גורסים במקום צום כיפור צום גדליה, ולכן כתב שאין להכריז עליו, וביאר הטעם מכיון שגם הוא ידוע לכל. וכן הוא בסידור איש מצליח.
מי שרוצה לצום האם צריך א. לצום עד צאת הכוכבים (או פלג המנחה)? ב. האם צריך לקבל את התענית מיום קודם? האם יש הבדל בין יום רגיל ליום שישי
כל תענית שלא שקעה עליו החמה דהיינו שלא השלמו עד צאת הכוכבים אינו תענית (שולחן ערוך סימן תקס"ב סעיף א') אלא א"כ עיקר התענית לצעורי בעלמא משום תשובה שיתכפרו עוונתיו שיכול עד אחר תפלת ערבית אפילו התפללו מבעוד יום אחר פלג המנחה (ראה שולחן ערוך שם ס"ב ובמשנה ברורה שם)
וצריך לקבל את התענית יום קודם אם עשה תענית ממש עם "עננו" אלא אם כן רגיל כל שנה להתענות ביום מסוים נחשב לו תענית (אף אם שכח לקבלו ויכול לומר "עננו" עיין בספר נפש חיה (מערכת ק' אות ט') והגהות מו"ר הגאון הנאמ"ן שם)
ולגבי יום שישי נכון שמראש יקבל עליו שלא להשלים כדי שלא יכנס לשבת כשהוא מעונה ואם לא פירש בשעת הקבלה יתענה עד צאת הכוכבים (שולחן ערוך סימן רמ"ט סעיף ד')