התכלת
לדעת מרן ראש הישיבה שליט”א מסתבר מאוד שחלזון “ארגמון קהה קוצים” הוא התכלת, וראוי לעשות אותו. ומה שאבותינו לא נהגו כן מכיון שלא היה להם, ובודאי שאם היו מוצאים היו שמחים כמוצאי שלל רב לזכות במצוה זו.
יש לי תכלת [ארגמון קהה קוצים] לעניין מספר החוטים עשיתי כדעת הרמב"ם ולעניין הכריכות 10-5-6-5 האם זה בסדר ?..
אין המחלוקת קשורות זו לזו, ואף שעושה מספר חוטי התכלת כדעת הרמב"ם, יכול לעשות הכריכות באופן שונה מהרמב"ם. וכן מורינו ורבנו מרן ראש הישיבה הגאון הנאמ"ן נרויאיר ויזרח שעשה בטלית של שבת שלו פתיל תכלת (וכמו שכתב בירחון אור תורה אדר ב' תשע"א סימן פ"ו), מכל מקום את הכריכות עשה באופן שונה מהרמב"ם, ט"ל כריכות כמנהגו תמיד, וכמו שכתב בשאלות ותשובות יוסף לקח (חלק א' סוף סימן א'). אלא שכל שלש כריכות יעשה הפרדה.
מאת: פלוני | תאריך: י״ז בסיון ה׳תשע״ה – יוני 4, 2015
לאחר המחילה מכת"ר, נכון שאין קשר בין מספר חוטי התכלת לאופן הקשירה, אך בלי ספק קשירת 10-5-6-5 בעייתית עם תכלת מפני שהיא סותרת את הכללים שניתנו בגמרא מנחות שיש לעשות חוליות (דהיינו לרוב הראשונים סדרות של שלוש כריכות), הפוחת לא יפחות משבע והמרבה לא ירבה על י"ג, והראשונים פי' שעושה 7 חוליות או 13. מרן רה"י נר"ו עשה כמנהגו בלבן מפני שאפשר ליישבו עם דין הגמרא (וכ"פ האדמו"ר מרדזין), שהרי הוא קושר 7-8-11-13 בהפסקות של 3, כך שסה"כ יש 13 חוליות של 3 כריכות (רק שחמשת הקשרים באמצע כריכות). אך למנהגים אחרים, כ10-5-6-5 שהזכיר השואל, מקורם ממה שכתבו הרא"ש והמרדכי ועוד, שמפני שאין לנו תכלת בזה"ז (הכוונה בזמנם), לא מקפידים על הכללים של הגמרא.
אבל גם בשאר המנהגים יש בהם שבע חוליות ויותר.
ואם נאמר שבין חוליה לחוליה צריך קשר, (וכמו פשט דברי הראשונים במנחות), אם כן גם בט"ל כריכות ישנה בעיה ואפילו הכי לא שינה מרן ראש הישיבה מנהגו בזה המיוסד על פי חכמי הקבלה.
ואם נסמוך על ההפרדה של כל 3, אם כן גם האופן השני אפשר לעשות כן.