Menu
שאל את הרב
print
אא

העתקה מהאתר: [שאלה: לא כ"כ הבנתי את דברי הרה"ג משה לוי זצוק"ל בברכ"ה ח"ב עמ' קמא ס"ק ד שכתב שכאשר הפת דקה ורכה מדאי עד שמתקפלת בקלות אין דרך בנ"א לקבוע עליה סעודה ולכן ברכתה 'מזונות' ו 'על המחיה' ומכוח זה פסק לברך על מופלתה כן (פ"ב ס"נ), א"כ גם על פיתה עירקית, לאפה , פיתה רגילה וכו' - שג"כ דקות רכות ומתקפלות בקלות היינו צריכים לברך 'מזונות', או שהכוונה שכאשר דרך בנ"א לקבוע סעודה על זה כבפיתה וכו' אין הכלל קיים ואז אם דרכו לקבוע סעודה על מופלתה, למרות שאוכל פחות מ230 ג' יברך 'המוציא' וכו' (או בטלה דעתו...)? (השואל: שי)תשובה: כוונת מוה"ר זצ"ל דוקא ברכה מאד וכמבואר בהערה שם, שבזה אין דרך בני אדם לקבוע סעודה. ע"ש. אבל פיתה עיראקית וכיו"ב אינם בגדר זה. ובאמת שלענ"ד יש להעיר בדב"ק של מוה"ר זצ"ל, שכפי הנראה כל עיסה שבלילתה עבה, לא יתכן שתהיה רכה מאד לאחר האפיה, אפילו אם ירדדוה הרבה. ולכן הראשונים שהזכיר שם דברו בבלילה רכה. הרב המשיב: הגאון רבי יעקב כהן שליט"א, מו"צ בבד"ץ משפט וצדק]--- מחילה מהרב, אבל מופלתה, כפי הידוע לי (ביררתי אצל כמה המכינים) בלילתה אינה רכה וע"כ דומה באופן זה לפיתה עיראקית וכו', למעט זה שהיא מטוגנת על מחבת עם שימון דק ביותר (שלא יידבק), לכן כתבתי שלא הבנתי כבשאלה...

הרב יעקב כהן

אינני מכיר את המופלתה, אבל שאלתי ואמרו לי שהיא הרבה יותר דקה מפיתה עיראקית לכן אין רגילים לקבוע על זה סעודה וברכתה מזונות(ואע"פ שהפוסקים דברו סי' קס"ח ס"ח בבלילה רכה וזו בלילתה עבה, צ"ל דהפוסקים דברו במה שהיה לפניהם, ואה"נ אם ובמשנ"ב שם ס"ק עושים מבלילה עבה פת דקה ורכה מאד ג"כ ברכתה מזונות).
אבל פיתה עיראקית שאינה דקה כ"כ ורגילים לקבוע עליה סעודה ברכתה המוציא ואע"פ שמתקפלת (ובהערות על משנ"ב ח"ב כת"י הערנו שהתנאי של מתקפלת לא נזכר בראשונים, ורק מוה"ר זצ"ל כתבו כדי להגדיר מהי עיסה דקה מאד. וכיון שהפיתה עיראקית אינה דקה מאד ורגילים לקבוע עליה אין להתייחס לזה שהיא מתקפלת.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן