Menu
שאל את הרב
print
אא

ידועה המשנה באבות "כל השוכח דבר אחד ממשנתו.." וראיתי שמביאים בשם הגאון רבי חיים מוולוז'ין שהמשנה באבות מתייחסת לזמנם שהלימוד היה בעל פה. לעומת זאת בשם הגר"ז מובא שפוסק שכל השוכח מתייחס גם לזמן הזה אף שהדברים כתובים בספר. וכן משמע מהגמרא פסחים (דף נ.) "אשרי מי שמגיע לכאן ותלמודו בידו" שבכל זמן זכירת הלימוד היא ערך חשוב.
ונפקא מינא בין שני ההסברים לגבי סדר הלימוד, שהרי אם גם כיום ישנו חיוב לזכור את הלימוד יש להקדיש זמן רב יותר לחזרות גם על חשבון ידיעות נוספות ואם לאו יש להעדיף לרכוש ידיעות נוספות, מה היא ההנחיה הנכונה?

הרב רזיאל כהן

ברור לעניות דעתי שגם הגאון רבי חיים מוולוז'ין לא התכוון להמעיט מערכה של החזרה והזיכרון, אלא כוונתו רק שהשוכח אינו מתחייב בנפשו, וידוע המעשה עליו שחזר על סדר מועד י"ט פעמים, ואמר לו רבו הגאון מוילנא שאין זה מספיק.
והכלל בזה לעניות דעתי – הכל לפי מה שהוא אדם. ובדורנו יש לחזור על הלימוד לפחות עד שיזכור עיקרי השיטות לאורך זמן.
 

שאלת המשך:

תודה לרב על התשובה.
ברצוני לדעת עוד האם כשחוזר על לימודו ותוך כדי החזרה משנן פסוק ממנו למדה הגמ' דבר מה או שמשנן פירוש על התורה ולצורך כך צריך לדעת את הפסוק וחוזר עליו עד שזוכרו האם עובר על האיסור של דברים שבכתב אי אתה רשאי לאומרן בע"פ או שמא יכול לסמוך על דעת התוס' שכל שאינו מוציא ידי חובה את הרבים רשאי לומר?

הרב רזיאל כהן

המנהג פשוט להקל בזה. יש ספר "ליקוטי שושנים" (כמדומני) של הרב אליהו בוחבוט שליט"א, סובב כולו על ענין דברים שבכתב אי אתה רשאי לאומרם בעל פה. מן הסתם שם מבוארים טעמי ההיתר.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן