Menu
שאל את הרב
print
אא

מה דעת ראש הישיבה הי"ו לגבי תופעה בה גברים עולים להתפלל בעזרת נשים (מובן ריקה מנשים)?

הרב חנוך הכהן

נא לפרט איזה בעיה כבודו רואה בדבר, בשביל שנוכל לדון בזה.

שאלת המשך: תפילה מתוך העזרת נשים

אנסה לחדד את שאלתי בס"ד. האם ראוי ונכון לעלות להתפלל בעזרת נשים בעוד בית הכנסת מספיק מרווח ויש מספיק מקום? מבחינה הלכתית נכון שמצטרף למניין אך ראינו שמעירים על כך, ראה מ"ב סימן נה ס"ק נב שאם יכול לרדת בנקל יש מהאחרונים שחולקים על עיקר הדין וכן כה"ח ס"ק ע"ח בשם הרב חיד"א זיע"א,ובפרט אצלנו שלא וודאי שרואים אותו כגון שמתפלל בריחוק מן הקיר של העזרה ומחיצה מפרדת, האם אין חשש של אל יפרוש אדם מן הציבור ומחזי כיוהרה? האם תפילתו נשמעת בעזרה כמו בבית הכנסת ( כל שכן שבית הכנסת דנן משמש כבית מדרש )? אין לנו ידע ועסק בנסתרות אך האם הדבר נכון עפ"י הסוד? נכלל בברכת כהנים?

הרב חנוך הכהן

  • אם ביהכנ”ס מרווח ודאי שאין זה ראוי, וכפי שהעיר כת”ר מדברי המשנ”ב והכה”ח, ועיין בהערות איש מצליח הארוכות על המשנ”ב שם ס”ק נ”ו (בהוצאה החדשה) שהאריכו בזה וחפשו צדדים להקל. ואם אינם רואים אחד את השני כתבו שם שאין  להקל, אא”כ המחיצה אינה גבוהה עד התקרה והעזרת נשים באותו גג של ביהכ”נ. ע”ש. והמסקנה הכי ברורה מכל זה שראוי להתרחק מהדבר הזה.
  • לגבי החשש של לא יפרוש מן הציבור יש צדדים לכאן ולכאן ובלא”ה לא כדאי לעשות כן מהטעם הנ”ל.
  • לגבי תפלתו של אדם נשמעת בביהכ”נ – אם המחיצה אינה גבוהה עד התקרה והם באותו גג מסתבר שנחשב לתפלה בביהכ”נ ע”פ האמור לעיל אך אם לא אין כאן דין ביהכ”נ (אא”כ גם שם עושים מנינים).
  • לגבי הסוד לא ידוע לנו בעיה בזה (ויתכן שיש, רק מה שחפשנו כעת לא מצאנו).
  • לגבי ברכת כהנים, נכלל בה, שהרי היא מועילה אפילו לעם שבשדות ק”ו לעומד בעזרת נשים.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן