Menu
שאל את הרב
print
אא

כתוב בגמ' במסכת קידושין (כד.) שעבד יוצא בשן ועין וראשי אברים שאינם חוזרים ואז הגמ' רוצה לברר מנין נלמד שאר אברים מתחילה הגמ' ואומרת בשלמא שן ועין כתיבי אלא ראשי אברים וכו' והרי ידוע שבשלמא זה חצי מלחמה כלומר לא שלם ב100 אחוז אז השאלה היא איך שיך לומר על דבר שכתוב בתורה בשלמא וכי מה שכתוב בתורה איננו מוחלט ???

הרב משה עטיה

כאן לשון בשלמא הוא על כלל הברייתא – חצי הברייתא ברור (בהחלט) – כיון שכ”כ בתורה אבל חצי הברייתא של ראשי אברים – עליה השאלה – (המלחמה).

שאלת המשך: שאלת עיון במסכת קידושין

1) אבל שהגמ' כותבת בשלמא היא חוזרת על מה שהיא אמרה בשלמא ולא על כל הברייתא כמו בשלמא לרב אלא לר יוחנן קשיא וכדומה. 2) ועוד במקרה שהגמ' מביאה פסוק לי לא זכור (ויתקן אותי הרב אם אני טועה ) שהגמ' כותבת לשון בשלמא אלה יותר לשון כמו הני כיתבי והני מנלן וכדומה ולא לשון בשלמא למה דווקא כאן מופיע לשון כזאת?

הרב משה עטיה

  1. 1) גבי אמוראים ודאי שאתה צודק שלרב קשה קצת וכו’ ולריו”ח קשיא. אבל כאן הברייתא היא מימרא אחת ולכן שייך לחלק ולומר בשלמא על כללות הברייתא.
  2. 2) עיין יומא (דף ה’ ע”ב) בשלמא מכנסים כתיבי וכו’. וכתובות (דף ט”ל ע”ב) בשלמא מפותה כתיב וכו’.

ע”י מחשב.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן