איספנדות
עיין למרן בב”י (סי’ ש”א) בשם הר”ן שגם דברים שאנו מסופקים אם הם מועילים או לא מותרים, ואין חשש משום דרכי האמורי, אא”כ ידענו שאינם מועילים. וכן דעתו בשלחן ערוך (שם סעיף כ”ז). ומכל מקום יש לבדוק שבלחש אין איזה דבר שקשור לעבודה זרה.
בחלק מקהילות ישראל, יוצאי הוּדו עדת בני ישראל, יוצאי חלב סוריה. נוהגים לנער את כנף החולצה בתפילת השכיבנו כאשר אומרים "..והסר מעלינו מכת אויב.,.וכו'.." מה המקור למנהג זה?
בספר דרך אר”ץ של מנהגי ארם צובא לא הביא מנהג זה.
ובפשטות נראה שמנהג זה יסודתו ע”פ מ”ש הבא”ח בשו”ת תורה לשמה סי’ ל”א. ע”ש.
מאת: פלוני | תאריך: ט׳ בטבת ה׳תשפ״ד – דצמבר 21, 2023
שלום ראובנס | מס' שאלה 77270 בחלק מקהילות ישראל, יוצאי הוּדו עדת בני ישראל, יוצאי חלב סוריה. נוהגים לנער את כנף החולצה בתפילת השכיבנו כאשר אומרים "..והסר מעלינו מכת אויב.,.וכו'.." מה המקור למנהג זה?הרב חנוך הכהן בספר דרך אר”ץ של מנהגי ארם צובא לא הביא מנהג זה.ובפשטות נראה שמנהג זה יסודתו ע”פ מ”ש הבא”ח בשו”ת תורה לשמה סי’ ל”א. ע”שלמרות שהרב ציין את המקור בספר , קניתי את הספר ולא הבנתי ולא מצאתי שום אישוש, או תשובה לשאלתי. אשמח לתשובה מפורטט
כוונתי פשוטה, הבא”ח שם מאריך לבאר שכאשר עושים פעולה למטה יש לה השפעה למעלה, ובזה ביאר את המנהג לנער את הבגדים בשעת אמירת התשליך. ע”ש עוד. וא,כ גם מנהג זה לנער את הבגדים בשעה שאומרים והסר מעלינו מכת אויב, היא רמז להסיר מעלינו דברים רעים.